Vysoký dojezd a rychlé nabíjení: Co se skrývá za úspěchem Volkswagenu?

Co mají společného plně elektrický kompaktní Volkswagen ID.3, ID.4, který byl nedávno vybrán pro cenu „Světové auto roku 2021“, a nedávno představený vysoce výkonný model ID.4 GTX? Všechny mají na palubě špičkovou technologii ve tvaru vysokonapěťového bateriového systému od společnosti Volkswagen Group Components v Braunschweigu. To zajišťuje vysoký výkon, dlouhý dojezd, vynikající bezpečnost a rychlé nabíjení. Poptávka po atraktivních a cenově dostupných elektrických vozidlech založených na modulární matici elektrického pohonu (MEB) je tak vysoká, že tato stránka nedávno rozšířila výrobu až na 500 000 baterií ročně.

Thomas Schmall, člen představenstva skupiny pro technologii a generální ředitel koncernu Volkswagen Components: „Baterie je technickým srdcem elektrického vozidla, protože určuje potěšení z jízdy, náklady, dojezd a zážitek z nabíjení. Z tohoto důvodu hraje klíčovou roli při zajišťování trvalé spokojenosti zákazníků v našich značkách skupiny. “

Bateriové systémy jsou proto nedílnou součástí realizace strategie značky ACCELERATE. Značka Volkswagen oznámila, že do roku 2030 významně zvýší své tržby za elektrická vozidla: hodlá zvýšit jednotkový prodej celoelektrických modelů (BEV) v Evropě na 70 procent a na 50 procent v USA a Číně. Dlouhodobým cílem je úplná dekarbonizace značky z hlediska ekologické rozvahy do roku 2050.

„Od nynějška do roku 2025 budeme každý rok představovat nové elektrické vozidlo. Letos se jedná o sportovní SUV Coupé ID.5; příští rok naše nová ikona, ID.BUZZ. V roce 2025 představíme model pod ID.3, který elektrickou mobilitu zpřístupní ještě více zákazníkům, “říká Thomas Ulbrich.

Velikosti baterií od 45 kWh do 77 kWh. V kompaktním ID.3 je na výběr ze tří velikostí baterií. Kompaktní verze s 45 kWh čistým energetickým obsahem umožňuje dojezd až 352 km na jedno nabití (WLTP). S 58 kWh se dojezd zvyšuje až na 426 km (WLTP). Velká baterie s obsahem čisté energie 77 kWh nabízí maximální dojezd 549 km (WLTP). Volba je u modelu ID.4 podobná: E-SUV dokáže s 52 kWh baterií na palubě ujet až 346 km (WLTP), zatímco u 77 kWh baterie je možný dojezd až 522 km (WLTP). ID.4 GTX přináší do ID dvoumotorový pohon všech kol s maximálním výkonem 220 kW. Baterie uchovává 77 kWh energie, což je dostatečné pro realistické dojezdy zákazníků až 480 km (WLTP). Na evropské trhy bude uveden letos v létě. Výkon od 107 kW do 150 kW.

Elektrický hnací motor elektrického vozidla může dodávat pouze tolik energie, kolik poskytuje baterie. ID.3 s 45 kWh baterií má výkon 110 kW (150 PS), zatímco u ID.3 s 58 kWh baterií je výkon 107 kW (146 PS) nebo 150 kW (204 PS), v závislosti na přání zákazníka. Se 77 kWh baterií poskytuje ID.3 vždy výkon 150 kW (204 k), stejně jako ID.4. Baterie o výkonu 52 kWh je k dispozici také pro E-SUV se dvěma volitelnými motory a nabízí výkon 109 kW (148 k) a 125 kW (170 k).

Modely jsou vyrobeny z hliníkových profilů a mají škálovatelný design. Každá komora obsahuje bateriový modul obsahující 24 článků s pružným vnějším pláštěm. 45 kWh baterie obsahuje sedm modulů, 52 kWh baterie osm modulů a 58 kWh baterie devět modulů; tyto jsou v každém případě umístěny v deseti oddílech. Baterie o výkonu 77 kWh se skládá z dvanácti modulů, které plní všech dvanáct oddílů. Velký bateriový systém je dlouhý 182 cm, zatímco kompaktní verze má délku 142 cm. Obě verze mají šířku 145 cm a výšku 14 cm. Váží mezi přibližně 320 kg a přibližně 500 kg.

V závislosti na velikosti baterie jsou v podélném dílu pouzdra umístěny až tři ovladače, které monitorují napětí a teplotu modulu. Ve spolupráci s centrálním ovladačem správy baterií kompenzují odchylky v kapacitě jednotlivých článků. Hlavní řídicí jednotka a připojovací skříňka s pojistkami jsou namontovány na zadní straně bateriového systému: v případě vážné nehody okamžitě vypnou napájení systému.

Rychlé nabíjení. Baterie ID.3 a ID.4 nabízejí nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem. Při použití domácí nabíjecí stanice mají nabíjecí kapacitu až 11 kW, v závislosti na velikosti baterie. Na vysoce výkonné DC nabíjecí stanici mohou být vozy s čistým energetickým obsahem 45 kWh nebo 52 kWh nabíjeny až do 50 kW nebo volitelně až do 100 kW. ID.3 s 58 kWh baterií standardně spravuje 100 kW, zatímco baterie o výkonu 77 kWh je schopna dosáhnout až 125 kW. To znamená, že auta mohou být dobíjena stejnosměrným proudem po dobu dalších 320 km (podle WLTP) za přibližně 30 minut.

Výroba v Braunschweigu. Bateriové systémy se vyrábějí v závodě Volkswagen Group Components v Braunschweigu, kde byly také vyvinuty. Až 500 000 baterií MEB může sjet z výrobní linky ročně na ploše přibližně devíti fotbalových hřišť. Dalšími místy pro výrobu bateriových systémů jsou Foshan a Anting (Čína), které v budoucnu doplní Chattanooga (USA) a Mladá Boleslav (Česká republika). Články baterií pro ID.3 a ID.4 v Evropě vyrábí dodavatel pomocí zelené energie. To přispívá k příslibu značky dodávat tyto e-modely zákazníkům v Evropě s uhlíkově neutrální stopou.