Po nečekaném konci Audi o dva dny později oznámil také další německý výrobce, BMW, že po sezoně 2020/21 šampionát opustí. Dokonce i budoucnost Mercedesu je na spadnutí.
Formule E zažívá naprosto hororový týden. Naráz totiž přijde hned o dva špičkové týmy. Jak pro BMW, tak i pro Audi účast v šampionátu postrádá smysl.
Podle šéfa týmu Mercedes F1 Tota Wolffa je to varovný signál a odchod těchto dvou značek by vedení šampionátu nemělo brát na lehkou váhu, ačkoliv tvrdí, že mají další zájemce o vstup.
“Ve formuli E zůstaneme tak dlouho, dokud budou rámcové podmínky pro Mercedes atraktivní s ohledem na budoucí (sportovní) pravidla, regulaci nákladů a technické regule. Myslím si, že je formule E při její cestě ve velmi silné pozici, a každopádně může růst,” nechal se slyšet Rakušan v rozhovoru pro portál Motorsport.com.
Konec BMW neznamená také konec Andretti
Wolff je však přesvědčený, že přes odchod bavorské automobilky nepřijde mistrovství elektrických monopostů o další tým, neboť se Američané nestáhnou: “Nemyslím si, že odchod BMW rovněž znamená, že odjede také Andretti. A ani stáhnutí se Audi nutně neznamená, že místo Audi tím zanikne.”
“Musíme brát toto poselství na zřetel,” varuje osmačtyřicetiletý rodák z Vídně. “Poučit se z toho a (Formuli E) posílit. Takové okamžiky jsou tu pro to, abychom sérii a také show zlepšili. Jsou jakýmsi budíčkem.”
O rozpočtových stropech se mluví už nějakou dobu a měly by být zavedené na konci roku 2022. Wolff ale doufá, že novinky posledních dní tato jednání ještě urychlí. “Je to aspekt, který musí formule E a organizace pochopit. Musíme diskuze o rozpočtových stropech urychlit a udělat sérii finančně udržitelnější.”
Na mysli má především dlouhodobou stabilitu pravidel a rozdělení výnosů. “Tohle všechno je už na stole a pro nás všechny je to velmi důležité.”
BMW obhajuje svůj konec zejména tím, že je pro ně potenciál formule E “vyčerpaný”. S tímto názorem Wolff absolutně nesouhlasí: “Když jste v motorsportu, neustále se něco učíte, neboť závodní sport je přeci nejrychlejší vývojovou laboratoří celého průmyslu.”
Dále Wolff vyvrací tvrzení, že jde pouze o přenos technologií ze závodní tratě do sériové výroby, jelikož “jde o výkon pod tlakem, týmového ducha a měření se s těmi nejlepšími. Samozřejmě hraje roli i zábava, ale stavíme silniční a závodní auta. To je naše DNA.”
Nelze porovnávat “batole” formuli E se 70letou “babičkou” F1
Ačkoliv je toho názoru, že formule E není “čistým motorsportem” jako formule 1 a nemá zdaleka ani takový dosah, tak i přesto “má formule E své místo.”
“Je zástupcem e-mobility a pouliční zábavy. Ztělesňuje charakter podniku s jednodenním formátem a vyvinula se tak, jak by se ze start-upu motoristického sportu měla vyvinout. Nesmíme zapomenout, že existuje pouze pár let v porovnání se sedmdesátiletou formulí 1. Z mého pohledu ji musíme dát čas na vyvinutí se.”
Tímto výrokem na jednu stranu apeluje na formuli E, na druhou stranu také na svých zbylých devět soupeřů: “Nechte nás zanalyzovat, proč BMW a Audi odchází. Nechte nás na to nahlížet jako na něco, z čeho se musíme poučit a zlepšit se. Tuhle možnost nyní série dostala.”