Zavládlo uspokojení. Vývoj baterií týmům umožněn nebude

Formule E si pohrávala s myšlenkou nezaujatého vývoje akumulátorů. Namísto standardizovaných kusů dodávaných jednou společností by v takovém případě mohly týmy vyvíjet samy. Obavy o obrovské zvýšení nákladů zavedení pravidla přibrzdily přinejmenším do roku 2025.


Šampionát elektrických formulí před třemi lety začínal s jediným dodavatelem baterií, kterým byl Williams Advanced Engineering. Plány do budoucna nicméně zahrnovaly možnost, podobně jako tomu je u motoru, nechat týmům volné ruce při vývoji a zvýšit tak konkurenční boj. Jenomže pořadatelé série si zřejmě uvědomují, že baterie není motor, kdy většina týmů nedisponuje zázemím ani potřebným know-how k jejich vývoji. I proto v páté sezoně zůstane pravidlo stejné. Jeden dodavatel – nově McLaren Applied Technologies.

„Baterie nebudou otevřené pro třetí generaci vozů. Tudíž si myslím, že jestli vůbec otevřeme jejich vývoj, bude to od roku 2025 dále. Mám za to, že všichni výrobci jsou spokojeni s kontrolovanými náklady,“ sdělil ředitel seriálu Alejandro Agag.

V krátkodobém výhledovém horizontu se počítá s uvolněním vývoje u dalších partií. Jmenovitě by se mohlo jednat o pohon všech kol, vektorizaci točivého momentu nebo rekuperaci jinak ztrátové energie. Součástí tohoto pravidla pochopitelně musí být zavedení přídavných baterií, kterých by se zákaz vývoje ohledně akumulátorů netýkal.

Čtěte dále: FORMULE E SE NAMÍSTO DO BRAZÍLIE VYPRAVÍ DO URUGUAYE

Další možností je, že by se série uchýlila k pravidlu, kdy by týmům byly dodávány pouze články a skladba v ucelený akumulátor by poté připadla na ně samotné. Ve vzduchu visí i možné rozšíření počtu dodavatelů baterií na dva až tři.

Týmy tento postoj Agaga kvitují, neboť mezi sebou mají všeobecnou dohodu ohledně vývoje baterií, který by podle nich vystřelil jejich rozpočty k neudržitelným výšinám. A opatrný přístup formule E kvitují i automobilky BMW a Porsche, které se teprve na svůj vstup do šampionátu chystají.