Panují obavy o nezaujatý vývoj nové generace vozů

Týmy formule E a spolu s nimi i někteří jezdci vyjádřili své obavy, zda testy nové generace vozů provádí skutečně nestranní lidé. Vývojoví piloti totiž spadají do rodin Audi a Porsche. Tedy automobilek, které se v páté sezoně chystají na svůj vstup do šampionátu.

Jedním z takových pilotů je Frédéric Makowiecki, tovární jezdec Porsche GT. Ten nedávno usedl za volant prototypu Spark SRT05e k dvoudenním zkušebním jízdám v Guadix ve Španělsku. Makowiecki rovněž úzce spolupracuje i s dodavatelem pneumatik Michelin, pro něhož pracuje na široké paletě projektů již 12 let. Podle dostupných informací se Makowiecki do testů zapojil na žádost právě Michelinu. Benoit Treluyer a Adrien Tambay jsou naopak přímo spojeni s Audi a i oni testovali výše zmiňovaný prototyp.

„Ve vývoji pneumatik usilujeme o určité množství testů, zejména pak ve spojení se Spark,“ přibližuje mluvčí společnosti Michelin. „Frédéric je jezdcem, jehož služeb využíváme stejně jako Spark. V tomto programu nemáme účelově vyhrazeného pilota Michelinu. Využíváme jich několik.“

V této souvislosti několik přímých účastníků šampionátu zpochybnilo nestrannost testů a ohání se argumenty z plynoucí výhody pro Porsche a Audi. Porsche navíc už před nedávnem začlenilo své inženýry do týmu Dragon Racing v důsledku angažmá Neela Janiho pro čtvrtou sezónu.

Čtěte také: DS se stane továrním týmem formule E. Společnost už testuje vlastní pohon

„Jestliže vývojový pilot pracuje pro současného nebo budoucího účastníka šampionátu, nemůžeme jej považovat za nezávislého. O Makowieckiho testu jsme dříve před tím neslyšeli. Ano, my spoléháme, že Spark a FIA zajistí zkušené a nezávislé piloty pro vývoj šasi S5,“ prohlásil ředitel DS Performance Xavier Mestelan-Pinon.

„Jsem taktéž překvapený, že nevybrali neutrální jezdce. Nicméně není to až takový problém, protože pohonné ústrojí zatím není relevantní. Může to být v pohodě, pokud všechna data budou sdílená,“ nechal se slyšet úřadující šampion formule E Lucas di Grassi.