Autonomní vozidla jsou rozdělena do šesti úrovní, co znamenají?

Mnoho výrobců automobilů uvádí na trh nové vozy s různými úrovněmi technologie autonomního řízení, kromě konceptů, které promítají budoucnost, kde by řidič vůbec nebyl vyžadován. Říká se, že vozidla jsou tak inteligentní, že by v budoucnu nebyl nutný lidský zásah. Dokud však nedosáhneme úrovně plně autonomních vozidel, bude v této technologii probíhat několik fází.

Technologie autonomních vozidel úrovně 0

V technologii autonomního řízení úrovně 0 auta nečiní žádnou část řízení sama. Systémy ve vozidlech vydávají pouze varování a mohou na okamžik zasáhnout. Přicházejí v podobě změn mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo automatického nouzového brzdění.

Technologie autonomních vozidel úrovně 1

U úrovně 1 sdílí řidič a automatizované systémy ovládací prvky vozidla. Příkladem úrovně 1 by mohl být tempomat nebo adaptivní tempomat, kde se řidič stará řízení vozidla, zatímco systém přebírá ovládání plynu a brzdění za jízdy s nastavenou rychlostí.

Další aspekt společné jízdy s úrovní 1 by zahrnoval parkovací asistenci tam, kde se stane pravý opak. Automatizovaný systém řídí řízení a řidič řídí rychlost. Držení se v jízdním pruhu lze také klasifikovat jako úroveň 1, ale když nefunguje společně s adaptivním tempomatem.

Technologie autonomních vozidel úrovně 2

Na úrovni 2 může automatizovaný systém převzít plnou kontrolu nad zrychlením, brzděním a řízením vozidla společně. Řidič však musí být připraven okamžitě zasáhnout, pokud systém nereaguje správně.

Dále může adaptivní tempomat spolupracovat s dalšími funkcemi. U automobilů se systémy úrovně 2 jsou oči řidiče obvykle sledovány kamerami, aby se potvrdilo, že pozornost je na silnici před nimi.

Technologie autonomních vozidel úrovně 3

Ve vozidle úrovně 3 může řidič bezpečně odvrátit svou pozornost od řízení. Vozidlo je schopné řídit samo a nevyžaduje zásah řidiče, protože dokáže zvládnout většinu situací. Pracovali by však pouze za určitých podmínek. Například nesmí být bráněno ve výhledu kamery a kromě mobilního datového připojení nebo GPS je jasné počasí.

Na úrovni 3 musí být navíc řidič připraven zasáhnout. Mezi funkce autonomního řízení úrovně 3 patří Traffic Jam Chauffeur, který pomáhá vozidlu řídit v pomalém provozu typu stop and go.

Dalším příkladem by mohla být plně automatizovaná jízda s automatizovaným systémem udržování jízdního pruhu, který by samozřejmě musel splňovat mezinárodní standardy.

Technologie autonomních vozidel úrovně 4

Úroveň 4 je místo, kde se věci začínají stávat zajímavějšími. Je zde automatizovaný systém tak inteligentní, že vozidlo může nebo nemusí být vybaveno volantem. Ve vozidle s technologií úrovně 4 může řidič bezpečně usnout nebo dokonce opustit sedadlo řidiče.

Funkce by však byla přístupná pouze v omezených oblastech nebo za zvláštních cirkusových postojů. Tato vozidla jsou navržena tak, aby přerušila cestu a bezpečně zaparkovala, pokud by řidič znovu nezískal kontrolu. Úroveň 4 by se s největší pravděpodobností používala v robotizovaných taxislužbách a doručovacích službách pracujících v konkrétní oblasti.

Technologie autonomních vozidel úrovně 5

Vozidlo s technologií autonomního řízení úrovně 5 nevyžaduje vůbec žádný lidský zásah. Takové vozidlo by bylo zcela robotizováno, aby fungovalo na všech površích, za každého počasí, aniž by bylo nutné splnit jakékoli podmínky.

Zatímco úroveň 4 technologie autonomních vozidel se již v některých částech světa používá. Očekává se, že úroveň 5 se stane realitou ve vzdálené budoucnosti. Některé automobilky předpokládaly, že do roku 2021–2022 budeme mít připravenou a používanou technologii úrovně 5. U vývoje ale stále přetrvávají problémy, které tento technologický posun brzdí.