Co bude s projektem Iveco-Nikola?

Iveco Group a Nikola Corporation oznámily, že jejich partnerství (zahájené v roce 2019), týkající se těžkých nákladních vozidel (třídy 8) s nulovými emisemi v Severní Americe a Evropě, vstoupilo do nové fáze.

Někdo by si mohl myslet, že se možná rýsuje nějaký nový společný projekt na obzoru, ale ve skutečnosti je tomu naopak, protože oba partneři se hodlají soustředit na své vlastní projekty elektrických nákladních vozidel na baterie a palivové články (skupina Iveco v Evropě a Nikola na severu Amerika).

Podle tiskové zprávy se nyní každá společnost chce zaměřit na těžkou přepravu.

Jedním z hlavních bodů dohody je, že Iveco Group převezme plné vlastnictví společného podniku v Ulmu v Německu (čeká na schválení regulačními orgány). Kromě toho bude Iveco Group „získána licence k volnému přístupu a pokračování ve vývoji řídicího softwaru vozidla pro společně vyvinuté BEV a FCEV“.

Na straně Nikola společnost „získává licenci na technologii IVECO S-Way pro Severní Ameriku a související dodávky komponent od Iveco Group a získá společné vlastnictví duševního vlastnictví eAxles generace 1, technologie vyvinuté společně s hnacím ústrojím Iveco Group. značka FPT Industrial.”

Jinými slovy, zní to, jako by se začali rozcházet kontrolovaným způsobem, aby omezili negativní účinky. Nákladní vozy Nikola budou stále založeny na platformě Iveco S-Way, takže společnost bude pokračovat ve svém podnikání se zaměřením na Severní Ameriku.

„Skupina Iveco pokryje kapitálové výdaje související s touto novou fází spolupráce prostřednictvím své dostupné likvidity, přičemž výše uvedené položky získá částečně v hotovosti (35 milionů USD) a částečně v akciích Nikola (20 milionů akcií). Navzdory záporné hotovosti Iveco Group předpovídá, že tento dopad bude absorbovat generováním peněžních toků, a proto to nemění její cíl peněžních toků pro rok 2023; zachová si také významné množství akcií Nikola.”

Obchod s elektrifikací je však náročný. Nikola zaznamenala v roce 2022 příjmy přes 50,8 milionů dolarů (nárůst z 0 dolarů v roce 2021), zatímco její čistá ztráta byla přes 784 milionů dolarů (nárůst z čisté ztráty přes 693 milionů dolarů).

Nikola Corporation, která má vlastní výrobní závod v Coolidge v Arizoně, uvádí, že ve 4. čtvrtletí 2022 vyrobila 133 plně elektrických nákladních vozů Nikola Tre BEV, z nichž 20 bylo dodáno dealerům. Očekává se, že v roce 2023 bude prodejcům dodáno 250–350 vozidel.

V případě verze s vodíkovými palivovými články Nikola k 21. únoru oznámila, že „dokončila stavbu a zprovoznění 17 nákladních vozů FCEV beta a nyní se staví 10 nákladních vozů gama“. Dodávky zákazníkům jsou naplánovány na druhou část tohoto roku s plánem dodat 125–150 jednotek ve 4. čtvrtletí 2023.