Co nového?

Batmanovská výbava

Maximilian Günther při testech ve Valencii

Formule E je šampionát mladý. V podstatě stále v plenkách. Ani věk mu však nebrání v rychlém rozvoji, čehož je důkazem pátá sezóna 2018/19. Její hlavní novinkou jsou především samotné monoposty formule E. Přelomové jsou nejen svým agresivním vzezřením (přezdívá se jim Batmobil), nýbrž i technologickou výbavou skrývající se v nitru. Poprvé tak v důsledku dvojnásobné kapacity akumulátorů nebudou jezdci a týmy nuceni měnit vozy v polovině závodu. Spolu s tím došlo i k navýšení výkonu na 250 kW. Maximální rychlostí je 280 km/h.

Závody na limit

Doposud bylo zvykem závodit na počet kol. Nová sezóna ale přichází s novinkou závodit na časový limit 45 minut plus jedno kolo. Velká neznámá z pohledu managementu energie znamená, že se můžeme těšit na větší dramata a obzvláště ke konci závodů. Přečíst si o tomto tématu můžete na tomto odkazu.

Nová místa

Celkem 5 kontinentů a 12 měst. Tolik formule E stihne navštívit v páté sezóně. Mezi novými destinacemi nechybí exotika v podobě saudskoarabského Rijádu nebo čínského San-ja. V rámci Evropy se jedná o návrat do Monte Carla či přesun z Curychu do Bernu. Jediným double-headerem zůstává finálový podnik v New Yorku.

Výkonnostní módy jako ve hře Super Mario

Nevídané v jakémkoli odvětví motorsportu. Formule E představuje dva výkonnostní módy – závodní a útočný. Jezdec, který se rozhodne využít útočného módu musí projet aktivační zónou umístěnou mimo ideální stopu. Poté dostane 25 kW výkonu navíc oproti běžným 200 kW. Zóna je umístěna záměrně mimo ideální závodní stopu, aby pilot nezískal příliš velkou výhodu oproti stíhanému konkurentovi. Tvůrci pravidel se v tomto případě nechali inspirovat proslulou videohrou Mario Kart. Dalším zajímavým prvkem na tom celém je, že jezdci a týmy se o rozmístění zón na trati dozví jen hodinu před startem závodu. Jak tohle dopadne?

Více Fanboostu

Fanoušci formule E hrají aktivní roli v závodech. Skrze takzvané hlasování Fanboost o nejoblíbenějšího pilota mohou dopomoci svému favoritovi k zisku dalšího extra výkonu. Tím bude nově obdařena pětice jezdců. Ostatní pravidla týkající se Fanboostu zůstávají stejné. Tedy, že pilot může výkon využít pouze jedenkrát v závodě a to po dobu pěti sekund. Hlasování začíná vždy 6 dnů před ePrix a končí 22 minut před cílovou páskou.

Změny v obsazení

Startovní listina nyní čítá celkem 11 týmů. Řady rozšířil HWA Racelab (od šesté sezóny oficiálně Mercedes). Letní pauza přinesla i některé strukturní změny napříč padokem. Z týmu Andretti je nyní tovární tým BMW, podobné partnerství uzavřel čínský Techeetah s francouzskou továrnou DS, zatímco automobilku Renaultu vystřídal Nissan.

Felipe Massa podepsal s týmem Venturi

Z pohledu individuálních změn, největší hvězdou ročníku 2018/19 bude bezpochyby bývalý závodník F1 Felipe Massa, který spojil své síly s monackým týmem Venturi. Zástup bývalých pilotů F1 dále rozšíří Stoffel Vandoorne (HWA Racelab) nebo Pascal Wehrlein (Mahindra Racing). Dalšími nováčky jsou Alexander Sims (BMW i Andretti Motorsport), Gary Paffett (HWA Racelab), Max Guenther (Geox Dragon) a Oliver Rowland (Nissan e.dams).