Evropská Unie posunula zákaz prodeje spalovacích motorů na rok 2035

V červenci 2021 Evropská komise zveřejnila oficiální plán, který se týkal obnovitelných zdrojů energie, renovace budov a navrhovaného zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

Zelená strategie byla široce diskutována a některé z největších ekonomik v Evropské unii nebyly s plánovaným zákazem prodeje nijak zvlášť spokojeny. Právě na začátku tohoto týdne však zákonodárci v EU odhlasovali zákaz ICE od poloviny příštího desetiletí.

Konečná podoba zákona bude s členskými státy projednána ještě letos, i když už se ví, že plán je, aby automobilky do roku 2035 snížily emise CO2 svých vozových parků o 100 procent. V podstatě to znamená žádný benzín, nafta , nebo hybridní vozidla budou k dispozici na trhu nových automobilů v Evropské unii. Je důležité si uvědomit, že tento zákaz neznamená, že stávající stroje poháněné spalováním budou zakázány v ulicích.

Hlasování ze začátku tohoto týdne však spalovací motor v Evropě účinně nezabije – a to ještě ne. Než se tak stane, je třeba dosáhnout dohody mezi všemi 27 státy EU, což může být velmi obtížný úkol. Německo je například proti úplnému zákazu nových aut se spalovacími motory a navrhuje výjimku z pravidla pro vozidla poháněná syntetickými palivy. Italský ministr pro ekologickou transformaci také řekl, že budoucnost vozu „nemůže být jen plně elektrická“.

Německý ADAC, největší evropská motoristická asociace, ve svém prvním prohlášení po nové dohodě uvedl, že „ambiciózních cílů ochrany klimatu v dopravě nelze dosáhnout pouze elektrickou mobilitou“. Organizace považuje za „nezbytné otevřít vyhlídky na klimaticky neutrální spalovací motor.

Na druhou stranu poslanec Evropského parlamentu Michael Bloss řekl: „Toto je bod zlomu, o kterém dnes diskutujeme. Každý, kdo stále spoléhá na spalovací motor, poškozuje průmysl, klima a porušuje evropské právo.”

Přibližně čtvrtina emisí CO2 v Evropské unii pochází z odvětví dopravy a 12 procent těchto emisí pochází z osobních automobilů. Podle nové dohody by od roku 2030 měly být roční emise nových aut o 55 procent nižší než v roce 2021.