Ford se přesouvá na nabíjecí systém Tesly

Sdružení Charging Interface Initiative (CharIN), které prosazuje interoperabilitu založenou na kombinovaném nabíjecím systému (CCS) jako globálním standardu pro nabíjení vozidel všeho druhu, má důvod k obavám z nástupu Fordu do řešení Tesly.

Po nedávném oznámení Fordu o použití standardu nabíjení Tesla’s North American Charging Standard (NACS) ve svých budoucích modelech v Severní Americe, CharIN vydal chladnou odpověď.

Asociace, která zahrnuje přes 300 zainteresovaných stran (členy jsou Ford i Tesla), nastínila několik problémů s krokem Fordu, pravděpodobně v naději, že odradí automobilku nebo alespoň zabrání dominovému efektu, který je skutečnou hrozbou pro celou existenci CCS1. verze v Severní Americe.

Tesla měla v prvním čtvrtletí roku 2023 zhruba 60procentní podíl na prodeji čistě elektrických vozů v USA, což by v kombinaci s Fordem (smělé ambice BEV) a potenciálně některými dalšími výrobci posunulo CCS1 na stranu jako mnohem méně populární řešení než Tesla. NACS.

„NACS není publikovaná ani uznávaná norma žádným normalizačním orgánem. Aby se jakákoli technologie stala normou, musí projít řádným procesem v organizaci pro vývoj norem, jako je ISO, IEC a/nebo SAE. Takový proces je založen na spolupráci a umožňuje všem zainteresovaným stranám přispět svými nápady.

Současný standard CCS, včetně konektorů a souvisejících komunikačních protokolů, je skutečným mezinárodním standardem, který prošel procesem standardizace. Jakýkoli nově představený nápad, včetně mechanického vylepšení stávajícího designu konektoru CCS, by musel projít stejným procesem, než jej bude moci průmysl bezpečně přijmout. Existuje velká šance, že to, co je nakonec schváleno v procesu vývoje standardů, nemusí být v souladu s tím, co je aktuálně navrženo.”

Argumentem na druhé straně je, že za standard často považujeme něco, co je mezi mnoha řešeními velmi (nej)populárnější. Zde je silná stránka Tesly, protože v Severní Americe převyšuje prodej vozů kompatibilních s CCS.

CharIN má na to odpověď, poukazuje na více než 50 modelů osobních vozidel s nabíjecím vstupem CCS a říká, že „předpokládaný objem těchto vozidel brzy překročí objem jediného dodavatele NACS“.