Jak funguje monopost E-formule

Jaké jsou klíčové části formule E? Základní filozofií je takzvaný ‘modulární’ princip tak, aby si jednotlivé moduly ‘skládačky’ mohly týmy a firmy vyvíjet samy, až na to dojde čas. Již dnes si týmy vyvíjejí vlastní motory, což má za následek rozštěpení výkonů jednotlivých aut. V současné době je “Mercedesem F1” tým Renault eDams.

Ale zpátky k autu: obdobou ‘benzínové nádrže’ jsou v E formuli akumulátory.

baterry

Ty vyrábí firma Williams Advanced Engineering (sesterská společnost týmu F1 Williams). Původním plánem bylo otevřít vlastní vývoj týmům již ve třetí sezoně, ale akumulátory se ukázaly jako obrovská technologická výzva, a tak je vedení série bude ještě několik let kontrolovat samo.

Jedná se o lithium-iontová baterie (zkráceně Li-Ion baterie), vážící 200 kg, což je druh opětovně nabíjené baterie běžně používané ve spotřebitelské elektronice. Kvůli vysoké hustotě energie vzhledem k objemu se výborně hodí pro přenosná zařízení. V současnosti je to v této oblasti asi nejvíce používaný typ. Chemický princip je velmi podobný jako v lithium-polymerových bateriích.

Baterie monopostu formule E jsou ekvivalentní skupině 300 baterií notebooků nebo 400 mobilních telefonů.

Objem energie je v E formuli omezen. Dá se to přirovnat k omezení množství paliva u spalovacího motoru. V F1 je to 100 kg paliva (asi 120 litrů), u E formule je to 28 kWh.

amount

A stejně jako je v F1 nastaven limit na maximální okamžitý průtok paliva 100 kg za hodinu, tak v E formuli je to 200 kW v kvalifikaci a 170 kW v závodě, což je asi 230 koní. Relativně nic moc, ale technologie jsou teprve ve svém zárodku.

invertor

Dostáváme se k tomu, co si tým vyvíjejí samy. ‘Drive train’ tvoří Invertor, též měnič nebo střídač. Je to elektrický přístroj, který převádí stejnosměrné napětí resp. stejnosměrný proud na střídavé napětí resp. střídavý proud. Měniče u E formule to zvládají až 10 000 krát za sekundu. Motory i když jsou různé, mají stejný princip: stator a rotor. Elektromagnetické pole statoru roztáčí rotor, což generuje požadovaný výkon, který je různý u různých motorů (a týmů). Motor dokáže točit až 20 000 ot./min. Ve srovnání s tím motory F1 točí hruba 12 000 ot./min.

Generovaný výkon se pak přes převodovku “transmission” dostane na kola. Různé týmy používají převodovky s jedním až pěti převodovými stupni.