Lidé “nejsou nadšeni” ze samočinných služeb doručování nebo veřejné dopravy

Automobilky cílí své snahy čím dál víc na vývoj elektrických aut, protože jsou k tomu tlačeni emisními regulacemi a hrozbou vysokých pokut. Lidé mají na elektromobily jiný názor, ukazuje studie firem J.D. Power a SurveyMonkey. V případě autonomního řízení je to velmi podobné.

„Jak se automobilky vydávají cestou k samočinnému řízení a elektrifikaci, je třeba vědět, jestli i spotřebitelé jdou po stejné cestě a stejným směrem. A nevypadá to, že by to tak bylo,” komentuje studii Kristin Kolodgeová z analytické společnosti J.D. Power.

Ve spolupráci s firmou SurveyMonkey se zeptala 5749 lidí na to, jaký mají názor na autonomní vozidla, a 5270 lidí na to, co říkají na tzv. bateriové elektromobily. To jsou takové, které nemají žádný palubní generátor elektřiny, např. tedy Mercedes EQC.

Studie přišla s „indexem důvěry v mobilitu” (orig. Mobility Confidence Index) a jeho pomocí na škále od nuly do stovky ukazuje, jak lidé věří určitému aspektu mobility budoucnosti. S tím, že stovka je plná důvěra.

Samořídící auta dosáhla celkového indexu 36, což není dobrý výsledek. Z několika podkategorií je nejhorší index u samotné jízdy samořídícím autem, a to 34. Těsně druhé nejhorší je sdílení silnice s jinými samočinnými vozy. To má index 35.

Devětatřicet procent dotazovaných dle tiskové zprávy „není nadšeno” z jakýchkoliv samočinných služeb včetně doručování nebo veřejné dopravy. Největší obavy u lidí panují z technických problémů a chyb vozidel (u 71 % lidí), z možného hackerského útoku (u 57 % lidí) a z právní odpovědnosti, když autopilot způsobí nehodu (u 55 % lidí).

Zajímavé je, že názor na autonomní řízení je dost závislý na tom, co o této problematice dotazovaný ví. Dvě třetiny lidí uvedly, že vědí málo nebo vůbec nic. 71 % spotřebitelů by zvážilo pořízení samořídícího auta, kdyby měli o technologii hodně informací. Z těch, kteří říkají, že nevědí vůbec nic, by o pořízení uvažovalo jen 25 %.