Uber a Waymo se spojují pro vývoj autonomního trucku

Waymo a Uber, bývalí nepřátelé a zahořklí rivalové v prostoru autonomních vozidel. Nyní se spojili, aby urychlili zavádění nákladních vozidel bez řidiče. Waymo integruje Uber Freight, zprostředkování nákladních vozů společnosti Ride-hail, do technologie, která pohání její autonomní velké soupravy.

Toto dlouhodobé strategické partnerství umožní majitelům vozových parků rychleji nasazovat nákladní vozy vybavené autonomním „řidičem“ Waymo na doručovací trasy na vyžádání, které nabízí Uber Freight.

Oznámení představuje konvergenci mezi dvěma hlavními vedlejšími projekty společností. Waymo rozděluje své autonomní projekty do dvou divizí: Waymo One, její spotřebitelská služba pro přivolání cestujících, a Waymo Via, která se zaměřuje na doručování zboží jak v kamionové, tak na místní doručovací formě. Uber Freight, který byl spuštěn v roce 2017, spojuje řidiče kamionů s dopravci, podobně jako aplikace společnosti Ride-Hailing spáruje řidiče s těmi, kteří hledají odvoz.

Waymo popisuje týmovou spolupráci jako hlubokou integraci produktů každé společnosti, včetně společně vyvinuté produktové mapy, která nastíní, jak budou autonomní nákladní vozy nasazeny v síti Uberu, jakmile budou připraveny pro komerční účely. Do té doby Waymo říká, že bude používat Uber Freight s vlastní testovací flotilou, aby lépe pochopila, jak budou kamiony bez řidiče přijímat a přijímat objednávky na doručení.

Toto partnerství však přesahuje pouhé testování vzájemného beta testování technologií. Waymo uvedl, že rezervuje miliardy mil své kapacity pouze pro zboží pro síť Uber Freight“ v rámci kapacitního závazku, který má podtrhnout vážnost tohoto partnerství.

Není to tak dávno, co se Waymo a Uber ocitly ve vyčerpávajícím sporu ohledně budoucnosti autonomních vozidel. V únoru 2017 společnost vlastněná Alphabetem zažalovala Uber a jeho dceřinou společnost Otto, start-up s vlastním náklaďákem, kvůli obvinění z krádeže obchodního tajemství a porušení patentu. Waymo požadoval od Uberu 1,4 miliardy dolarů a veřejnou omluvu, ale společnost to odmítla.

Případ se dostal k soudu téměř o rok později, ale rychle skončil, když obě strany dosáhly překvapivé dohody o urovnání. Uber později přiznal, že zpronevěřil některé technologie Waymo a slíbil, že je licencuje pro budoucí použití. Anthony Levandowski, bývalý inženýr společnosti Google a zakladatel společnosti Otto, byl odsouzen k 18 měsícům vězení za krádež Waymova obchodního tajemství, ale později mu bývalý prezident Donald Trump prominul.

V oznámení není žádná zmínka o minulých indiskrétnostech. Uber vyvíjel své vlastní samořídící nákladní vozidlo jako součást své větší investice do autonomní technologie, ale později jej převedl do společnosti Aurora.

Společnost Waymo v posledních měsících učinila řadu obchodů zaměřených na růst svého rodícího se podnikání v oblasti nákladní dopravy. Spinoff společnosti Google uvedl, že nemá v plánu vlastnit ani provozovat vlastní flotilu nákladních vozidel a místo toho bude spolupracovat s výrobci nákladních vozidel, dopravci a makléři na integraci své technologie do podnikání v oblasti přepravy nákladů.

Uber Freight také není vlastníkem vozového parku, ale společnosti předpovídají, že jejich integrace povede k uvolnění tolik potřebné kapacity pro přepravce, zvýšení palivové účinnosti, poskytnutí dopravcům příležitostí k rozšíření jejich podnikání a nakonec zefektivnění globálních dodavatelských řetězců ve prospěch všech.