Ohlédnutí za ePrix Mexika – VIDEO

Téměř vyhrál dva mexické závody. Jeden mu v roce 2019 nevyšel o dva metry a druhý o stisk klávesy Enter – to když loni Porsche zapomnělo odeslat seznam pneumatik alokovaných pro první závod v Pueble. Pascal Wehrlein se letos konečně dočkal a o víkendu získal první vítězství v elektrických monopostech. Raduje se i Porsche, a to hned z několika důvodů. Možná, že radost německé stáje je ještě důležitější. Že je Wehrlein “champion in the making” všichni přece ví…

Porsche konečně prolomilo smůlu, získalo ve Formuli E vysoce ceněný double a hlavně ukázalo, že druhá, výsledkově lepší jízda v Diríji nebyla náhodná. Trochu jsem se obával, že zlepšení mezi saúdskoarabskými jízdami bylo částečně způsobeno i tím, že závod byl prostě krátký, ale ne, ve Stuttgartu ukázali, že se umí poučit z chyb, a to velmi rychle. Když je řeč o rychlosti, safety car ani full course yellow nebyly potřeba, a tak se odjel dosud nejrychlejší závod Formule E v historii s průměrnou rychlostí přes 132 kilometrů za hodinu.

Pomohla tomu také strategie Porsche zvýšit tempo závodu a stihnout vjet do dalšího kola před vypršením časového limitu. Vzhledem k tomu, že Wehrlein a jeho kolega Andre Lotterer měli náskok přes osm sekund na zbytek pole, mohli si dovolit i zvolnit, ale plán byl jasný a Porsche ho dovedlo k dokonalosti. Tuto ambici zavčasu vycítil tým DS Techeetah, a tak i když Jean-Eric Vergne s určitou mírou nevole nasadil odlišný styl hospodaření s energií a uprostřed závodu ztratil několik pozic, v závěru táhnul černozlaté k “minidoublu”, kdy spolu s kolegou Antoniem Felixem da Costou předjeli Edo Mortaru a Robina Frijnse. První v úvodu šel do vedení a vypadalo to na nudnou záležitost spojenou s dominancí hnacího ústrojí Mercedesu, druhý s Envisionem doplatil na to, že tým si pozdě uvědomil, že závod možná bude o kolo delší a zcela tak (stejně jako jaguary a zbývající mahindra na trati) potvrdil rčení “rychle nabyl, rychle pozbyl”.

Taktika Porsche perfektně vycházela z výborně zvládnuté kvalifikace, kdy se Lotterer i Wehrlein dostali do prvních dvou řad. Důležitost kvalifikace výstižně potvrdil starší z obou Němců, kdy po závodě na otázku, zda-li nedostal příkaz držet pozici a neútočit na Wehrleina, který měl o něco méně energie, řekl: “Je to samozřejmě těžké, ale je to sport a měl jsem se kvalifikovat lépe.” Klobouk dolů. Lotterer znovu ukázal, jakým týmovým hráčem je a myslím, že i Wehrlein věděl, že být pozice opačná, tým by zabrzdil jeho. Byli jsme ale vážně svědky toho, že Porsche ukázalo, že z předních pozic umí bojovat o vítězství? To nevím. Myslím, že Lotterer či Wehrlein startovali vepředu už mnohokrát a vážný útok na vítězství (loňskou Pueblu pomiňme) z toho nebyl. Porsche se spíš zlepšilo celkově a inženýři pracovali výtečně, i když jedničku s hvězdičkou za ukázkovou práci zaslouží i jejich kolegové od Mercedesu, kteří dovedli Nycka de Vriese k šestému místu a byli by dovedli Stoffela Vandoorna k ještě lepšímu výsledku, kdyby nedošlo ke kolizi s Lucasem di Grassim.

Vzpruha pro Porsche je namístě. Paradoxně těsně po odchodu Amiela Lindesaye z pozice šéfa závodního týmu se podařilo zajet výsledek, na který ve Stuttgartu čekali od roku 2019, kdy se vypravili na toto dobrodružství. Dobrodružství, které možná bude mít delší pokračování než jen do roku 2024 – hlasy o spojení automobilky s americkým týmem Andretti (který nyní využívá hnací ústrojí od BMW, které pro tento rok odešlo) nabírají na síle. Nový šéf sportovního oddělení automobilky pro Formuli E Florian Modlinger se prozatím ale omezil pouze na chválu týmu i svého předchůdce…