Automobilky vidí závodní budoucnost i ve vodíkových pohonech

Subaru, Mazda, Toyota, Kawasaki a Yamaha nedávno oznámily společné úsilí o rozšíření využití technologií alternativních paliv – včetně vodíkových spalovacích motorů.

Toto úsilí staví na používání vodíkových motorů Toyotou v závodech. Automobilka dříve přihlásila do japonské série Super Taikyu hatchback Corolla Sport s motorem na vodíkový pohon (vyvinutý s pomocí Yamahy). Vodík bude podle tiskové zprávy dodávat nové zařízení v japonském městě Fukuoka, které bude vyrábět vodík z odpadního bioplynu.

K vodíkovému závodnímu vozu se brzy přidají další používající různá paliva. Mazda nasadí hatchback Demio na bionaftu, zatímco upravené verze sportovních vozů Subaru BRZ a Toyota GR 86 budou používat syntetické palivo získané z biomasy.

Mezitím Kawasaki a Yamaha dělají společný výzkum vodíkových spalovacích motorů pro dvoukolová i čtyřkolová vozidla. Tyto dvě společnosti, spolu s Hondou a Suzuki, se již spojily při výměně baterií elektrických motocyklů.

Honda v této dohodě znatelně chybí, ačkoli byla hlavním zastáncem osobních automobilů na vodíkové palivové články. Chybí také Nissan a jeho spojenec Mitsubishi, i když ani jedna automobilka neprojevila velký zájem o vodík, ať už pro palivové články nebo spalovací motory.