Autonomní formule dosáhla extrémního rekordu

Autonomní závodní tým z Indy Autonomous Challenge (IAC) vytvořil nový pozemní rychlostní rekord pro vozy bez řidiče a zaznamenal obousměrný průměr 309,3 km na letmém kilometru.

Závodní tým PoliMOVE, společný projekt mezi Politecnico di Milano a University of Alabama, vyhrál v lednu první autonomní závod autonomních vozů na světě na Las Vegas Motor Speedway a odnesl si 150 000 USD. Nyní je jeho jméno zapsáno i v pozemních rychlostních knihách.

Je to zvláštní myšlenka, auto bez řidiče je oslavováno za to, že jede rychle v přímém směru – bez lidského řidiče na palubě je těžké se příliš rozhořčit ohledně souvisejících rizik a celá věc ztrácí jakýkoli smysl pro adrenalin.

Na druhou stranu je to závodění jako technologický vývoj ve své nejčistší podobě. Samořídící pouliční auta mohou jezdit docela opatrně, ale vždy nastanou chvíle, kdy se tyto stroje nečekaně ocitnou na hranici trakce, přilnavosti v zatáčkách a dokonce i stability v přímém směru. Je zde tedy zjevně místo pro vysoce výkonnou autonomii, která může rozvinout reaktivní a prediktivní schopnosti samořídících AI a potenciálně poskytnout budoucí generaci robocarů několik dalších možností, když se vypořádají s chlupatými situacemi. Soutěž IAC jistě přilákala velký zájem z celého světa, přihlásilo se působivých 41 univerzitních týmů.

Dallara AV-21 je lehké závodní auto se 4válcovým turbomotorem a řadou senzorů, zpracování a ovladačů pro autonomní provoz. Rekordní vůz, Dallara AV-21, je vybavený LiDARem, kamerami, senzory, samořídícími akčními členy, grafickým procesorem nVIDIA Quadro RTX 8000 a mozkem autonomní jízdy.

Update přinesl o 30 procent vyšší výkon než 335 kW (449 k) předchozí generace. Podle výpočtů je to 435,3 kW (583,7 k).