Věřícím se často slibovaná revoluce v autonomních automobilech svítí naděje, poukazující na nesčetné množství modelů na výstavě Consumers Electronics Show v Las Vegas.
„Firmy nasazují robotaxi ve větším měřítku než dříve a ve více městech,“ trval na svém Kersten Heineke, partner a spoluředitel McKinsey Center for Future Mobility.
„Dokonce i v dobách, kdy je málo peněz… zjevně postupujeme. Jen to trvá o něco déle, než jsme před třemi nebo pěti lety očekávali.”
A i když na letošním veletrhu CES není nic okázalého, jsou na výstavě patrná vylepšení v klíčových technologiích.
Stále existují pochybnosti, rizikový kapitál je obtížnější zajistit a pozornost upoutá řada nehod, i když některé údaje ukazují, že obavy nejsou opodstatněné. Důraz je nyní kladen na bezpečnost.
Uličky na veletrhu CES překypují inovacemi v oblasti 3D vidění, nočního vidění, detektorů únavy řidiče a detekce pohybů, od zaběhlých společností až po mladé začínající podniky.
Do roku 2030 bude 90 procent vozidel vyrobených po celém světě vybaveno asistenčními systémy pro řidiče a polovina z nich bude na úrovni 2 a 2+ a několik milionů na úrovni 3 nebo 4.
To se týká průmyslového standardu stanoveného obchodním sdružením SAE International, který měří stupeň automatizace vozidla od úrovně 0 do úrovně 5.
Druhá úroveň, považovaná za ekvivalent lidského řidiče, se v této fázi zdá být mimo dosah.
„Schopnost spotřebitele koupit si auto, které bude jezdit samo všude, aniž by byl řidič připraven držet volant, se do roku 2035 pravděpodobně nestane,“ předpověděla S&P Global Mobility v nedávné studii.
„Spektrum automatizovaných asistenčních systémů pro řidiče, které kompenzují nepozornost nebo chybu řidiče, se bude množit“, což pomůže snížit počet nehod, zranění a úmrtí na cestě.
I v tomto sektoru se šíří umělá inteligence.
„Pokud dokážete vnímat bdělost na základě rysů obličeje, pozornosti oka… můžete dělat věci, které ovlivňují… bezpečnost řidiče,“ řekl Adam Burden ze společnosti Accenture.
V současnosti se však autonomní vozidla dostávají do novinových titulků hlavně tehdy, když se stanou účastníky nehod.
Cruise, dceřiná společnost General Motors, přerušila na konci října svou činnost po několika nehodách a pozastavení povolení v Kalifornii.
Společnost provozovala své robotické osy v několika amerických městech.
Systém asistovaného řízení Tesla „Autopilot“ (což je úroveň 2) byl obviněn z toho, že v řidičích vyvolával falešný dojem, že auto řídí samo, a tím vyvolává nehody.
The Washington Post v červnu po prozkoumání údajů amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) tvrdil, že režim „Autopilot“ se v USA od roku 2019 podílel na 736 nehodách a sedmnácti mrtvých.
Podle nedávné studie zajišťovny Swiss Re, která vychází z taxíků Waymo One společnosti Google bez řidiče, je autonomní vozidlo „výrazně bezpečnější vůči ostatním účastníkům silničního provozu než lidští řidiči“.