General Motors mění projekt Ultra Cruise

V době, kdy se celý automobilový průmysl řítí směrem k dlouho hledanému cíli plně autonomního řízení, se zdálo, že nedávné titulky o zjevném opuštění svého pokročilého asistenčního systému pro řidiče Ultra Cruise (ADAS) General Motors mají na mysli něco jiného.

I když iniciativy v oblasti elektrických vozidel a robotaxi měly těžký rok, proč od tohoto cíle odcházet? Důvod, řekl představitel GM, spočívá v marketingu: Ultra Cruise se chystá sloučit s mnohem známějším Super Cruise.

„GM nezmenšuje své programy pokročilé podpory řidiče (ADAS),” řekla mluvčí GM Aimee Ridella.

„Přerozdělili jsme naše zdroje zaměřené na ADAS, abychom do Super Cruise přinesli ještě více možností pod jednou uznávanou spotřebitelskou značkou.”

Stalo se tak po zprávách, které naznačovaly, že program Ultra Cruise měl být zrušen, což je pravda jen částečně. Klíčová část původního příběhu CNBC, ze kterého pochází, uvedly zdroje, je toto: „GM se rozhodl místo toho zaměřit na současný systém Super Cruise a rozšířit jeho schopnosti, než mít dva různé, podobně pojmenované systémy.”

Super Cruise byl poprvé uveden na trh v roce 2017 na tehdy novém luxusním sedanu Cadillac CT6 s benzínovým motorem. Dlouho je klasifikován jako semi-autonomní technologie typu „Level 2“, což je pomůcka pro podporu řidiče nad čistě lidskou činností. Během několika posledních let GM modernizoval Super Cruise, protože se rozšířil na řadu dalších plynových a elektrických modelů, včetně Chevrolet Bolt, Cadillac Escalade a Lyriq, GMC Hummer EV a mnoha dalších. Nejnovější verze Super Cruise obsahuje funkce, jako je automatická změna jízdního pruhu, a je široce považována za jednu z lepších technologií ADAS na trhu.

Ale pak GM v roce 2021 oznámilo Ultra Cruise, který měl být ještě pokročilejším systémem, který stavěl na základech položených Super Cruise. Pravděpodobně největší rozdíl mezi těmito dvěma byl přidání Lidaru od Ultra Cruise, ale stále to byl systém „úrovně 2+“ – něco, co by nakonec „umožnilo řízení bez použití rukou v 95 % všech jízdních scénářů“.

Ačkoli to mělo být omezeno pouze na stovky tisíc silnic, které GM již zmapovalo, původně měl debutovat v roce 2023 na Cadillacu Celestiq za 300 000 $ – což se samozřejmě nestalo.

Takže mezi zprávami, že program Ultra Cruise končí, zdroj obeznámený se situací uvedl, že GM slučuje tento program se Super Cruise. Automobilka měla dva různé týmy, které pracovaly na dvou různých řešeních, uvedl tento zdroj, a protože Ultra Cruise byl navržen jako „schopnější“ systém úrovně 2, dávalo smysl je interně kombinovat. Nakonec to, co GM může skončit, je nabízet vyšší a lepší „úrovně“ Super Cruise, jak se objevují nová, více automatizovaná vozidla.

Nicméně GM má svou práci v roce 2024 u konce. Cruise robotaxi skončilo loni propouštěním, sesazením svého zakládajícího generálního ředitele a řadou otázek ohledně jeho bezpečnosti, nyní zrušený Bolt EV nesl většinu svých elektrických prodejů a jeho cena akcií za posledních 10 let trvale nerostla. Ale není to odcházení od cíle pokročilejšího automatizovaného řízení, jen se opřít o značku, kterou stejně většina lidí zná lépe.