Je všeobecně známo, že motorsport je jedním z nejdražších sportovních odvětví vůbec. Proto se stává jen zřídka, že by jeden závodník nastupoval v několika sériích najedou. Ovšem výjimky potvrzují pravidlo. A tou výjimkou je Sébastien Buemi, který závodí ve více špičkových šampionátech. Podle něj je motorsport přehnaně drahý. Jak bude vypadat svět motorsportu po roce 2020 ovlivněným pandemií koronaviru?
Ve formuli 1 se týmy perou s nedostatkem financí, což postihlo i tradiční stáje, jako jsou Williams nebo McLaren. V DTM bude příští rok pouze jedna automobilka, velké problémy mají i týmy v šampionátu vytrvalostních závodů WEC. Proto téma snížení nákladů je na denním pořádku.
“Všichni ví, že náklady v motorsportu se musí snížit. I ti, kteří doposud byli proti zkracování budgetů, protože se báli, že přijdou o výhodu,” reagoval švýcarský závodník na otázku, zda dokáže najít něco pozitivního na aktuální situaci. Například v královně motorismu bude platit od příští sezony strop 133 milionů euro: “Zrovna F1 byla vždycky konzervativní, co se změn týká. Revoluční bylo už to, že se dokázali dohodnout na změně trvání tréninku. Najednou jsou možné masivní změny – a ty se dotknou všech!”
Williams před prodejem, McLaren propouští, Renault na pokraji konce
Buemi připomíná fakt, že situace je opravdu kritická, neboť ve Williamsu zvažují prodání stáje, McLaren byl nucen propustit řadu zaměstnanců a budoucnost Renaultu ve formuli 1 je rovněž nahnutá.
Ale jak je možné, že i přes to všechno si může automobilový koncern provozovat tým formule 1, když prodeje klesají a zaměstnanci jsou propuštění? “Protože návratnost investic je správná. Formule 1 je drahá. Ale žádná rada na světě neschválí tyto sumy, když se to sečteno podtrženo nevyplatí: povědomí, image a samozřejmě technologický transfer. A když teď náklady klesnou, je mnohem pravděpodobnější, že to bude fungovat.”
Mnohem hůře to však vypadá aktuálně s WEC a LeMans, kde podle Buemiho musejí mít lidé, kteří podepisují dohody ohledně budgetů, jistotu, že se jim vrátí skrze daný projekt adekvátní částka.
Zatímco většina sérií bojuje o přežití, Formule E zažívá obrovský boom
Na opačném břehu než WEC, Formule 1, ale i třeba německý šampionát cestovních vozů stojí Formule E, jejíž startovní rošt se rok od roku rozrůstá o renomované značky.
“Upřímně ne. Podle mě si automobilky mysleli, že se budou angažovat v sérii, ve které auta vypadají opticky stejně a jsou si podobné i technicky. Oni to ale udělali. Formule E stále roste. Ještě jsme neměli nikdy tolik výrobců.”
Peníze vládnou světem…
Aktuálně je na startovní listině hned sedm továrních stájí – německé kvarteto Audi, BMW, Mercedes a Porsche, dále pak Jaguar, Nissan a Mahindra. A co se týká jezdeckých složení, tak ta jsou také pořádně nabušená. Proč je o sérii takový zájem? Důvod je jednoduchý: peníze.
“Protože už není mnoho sérií, ve které si může jezdec dobře vydělat,” odhalil 31letý rodák z Aigle, který podotýká, že pro mladíky není jednoduché v současnosti ze závodění vyžít, protože dobře placených kokpitů je nedostatek.
Korona ovlivnila amatérské jezdce
Kvůli pandemii koronaviru museli firmy dělat velké škrty, některé dokonce na COVID-19 doplatily. Podobně na tom jsou ‘hobby’ závodníci. “Korona stála většinu společností peníze. Majetný amatérský pilot si doposud možná mohl zafinancovat start na LeMans, teď to však nejspíš možné už nebude.”
Je simracing budoucností?
Během koronavirové pauzy hodně šampionátů pořádalo virtuální závody, do kterých zapojovali ať už reálné jezdce, nebo profesionální simracery. Buemi sice nebyl zpočátku fanouškem závodění na simulátoru, ale postupně tomu přišel na chuť.
“Teď mi to už ale přijde smysluplnější. Nenahradí to opravdové závody, ale fanoušci a sponzoři tím dostanou aspoň něco, když by jinak bylo mrtvo,” uvědomuje si Buemi, který střídá závodní série jako ponožky. Paralelně je totiž aktivní hned ve třech sériích – jakožto testovací jezdec působí ve formuli 1, ve formuli E hájí barvy Nissanu a účastní se rovněž podniků WEC. Poskytla mu tato skutečnost nějakou výhodu na simulátoru? “Rozhodně si to musíte osvojit. A nesmíte podcenit, jak tyto dva, tři měsíce, ve kterých jsme my závodnicí byli porovnáváni se simulátorovými profesionály, podpořily vývoj. Simracing byl probírán horem dolem. Pro tuto scénu byla korona opravdu šťastnou náhodou.”
Vandoorne šampionem virtuálních závodů Formula E Race at Home
Přestože jej virtuální závody bavily a dokázal by si představit profesionální nasazení, tak kvůli časovému vytížení, které má díky reálnému závodění, to není reálné.
A jaký to bude pocit při návratu do opravdového kokpitu? “Suprový! Co mi ale bude scházet, bude společný čas s mými syny.”
Ovšem během nucené pauzy mu také něco pochopitelně chybělo… “Zaprvé řídit auta na limitu. Zadruhé setkání s mým týmem. To je moje druhá rodina, mnohem více než kolegové. To jsem si v posledních týdnech uvědomil.”