Elektrické rikši s bateriemi od Audi e-tron míří do provozu

Německo-indický startup s názvem Nunam přivádí na indické silnice tři elektrické rikši pomocí baterií druhé životnosti od Audi.

Tyto elektrické rikši, poháněné použitými bateriovými moduly převzatými z testovacích vozidel Audi e-tron, slouží k tomu, aby ukázaly, jak lze moduly vyrobené s vysokonapěťovými bateriemi znovu použít po skončení životního cyklu vozu a stát se životaschopným případem druhého použití. Jako druhotný účel tři elektrické rikši posílí pracovní příležitosti pro ženy v Indii a přepraví jejich zboží na trh za účelem prodeje bez potřeby zprostředkovatelů.

Neziskový startup Nunam, financovaný Audi Environmental Foundation, vyvinul tři prototypy ve spolupráci se školicím týmem v místě Audi v Neckarsulmu, což je první společný projekt mezi Audi AG a Audi Environmental Foundation kromě Nunamu.

Elektronické rikše poháněné použitými bateriovými moduly Audi e-tron mají poprvé vyjet na indické silnice v pilotním projektu začátkem roku 2023.

„Autobaterie jsou navrženy tak, aby vydržely po celou dobu životnosti vozu. Ale i po prvním použití ve vozidle mají stále velký výkon. Pro vozidla s nižším dojezdem a požadavky na výkon a také s nižší celkovou hmotností jsou v našem druhém projektu znovu používáme baterie z elektromobilů v elektrických vozidlech, mohli byste to nazvat „lehká“ elektrická mobilita. Tímto způsobem se snažíme zjistit, kolik energie mohou baterie v tomto náročném případě použití ještě poskytnout,” říká spoluzakladatel Nunam Prodip Chatterjee

Hlavním cílem startupu je vyvinout způsoby, jak využít staré baterie jako záložní systémy pro ukládání energie, a tím prodloužit jejich životnost a efektivněji využívat zdroje.

Proč začít s rikšami? Chatterjee říká, že tato vozidla mají „ideální ekologickou účinnost“, protože elektromotor nemusí být zvlášť výkonný, což vozidlu pomáhá dosáhnout poměrně nízké hmotnosti. Kromě toho je baterie s vysokou energetickou hustotou lepší než běžné elektronické rikše, které se v současné době používají v Indii a obsahují olověné baterie, které mají relativně krátkou životnost a často se nelikvidují správně.

A zatímco typičtí řidiči rikš nabíjejí svá vozidla primárně elektřinou z veřejné sítě, která má v Indii vysoký podíl elektřiny z uhlí, e-rikši společnosti Nunam se budou nabíjet pomocí energie ze solárních nabíjecích stanic zřízených v prostorách místního partnera.