Elkins: Bez safety caru a celoplošné žluté vlajky dříve umíral každý čtvrtý pilot F1

V posledních letech motorsport doznal v oblasti bezpečnosti množství změn, a to především ve formulových monopostech. Královna motorsportu vloni zavedla bezpečnostní ochranu hlavy, tzv. halo systém, neboli svatozář. Po jejím vzoru jej zavedly i nižší série a také formule E.

Byť se to fanouškům nelíbí, tak bezpečnost v motorsportu je v dnešní době klíčovým faktorem. Kromě již zmiňovaného halo často dochází během hustého deště k přerušení závodu, což se v minulosti také nedělo.

“Podle mě to je evoluce motorsportu,” řekl ředitel závodů formule E Scott Elkins. “V roce 1969 zemřel každý čtvrtý pilot formule 1. Myslím si, že se všichni neustále snažíme bezpečnost zlepšovat.”

Nicméně zdůraňuje, že k rozhodnutí neutralizovat závod, když prší, dochází mnohem dříve zejména díky moderní technice: “Dnes máme k dispozici více informací. Dříve nebylo safety car. Coby závodní ředitel jsem neměl ani 23 obrazovek, které by mi ukazovaly kompletní trať. Tehdy nic takového nebylo. My tyto informace máme a využíváme je. A bezpečnost chceme samozřejmě vždycky zlepšovat.”

Elektrické monoposty se prohánějí po městkých okruzích, což představuje mnohem větší výzvu než klasické závodní okruhy, neboť ulice měst jsou mnohem užší a každá drobná chyba je tam tvrdě potrestána. “Pro nás jsou rozhodující takové faktory jako proudění a výhled z kokpitu. Ale všechno, co děláme, je ve jménu bezpečnosti. Nenecháme běžet závod jen kvůli tomu, aby pokračoval.”

Vedení závodu se rozhoduje podle radiových komunikací jezdců s týmy

Zastavit závod, nebo ne? Ke konečnému verditku jim dopomohou i samotní jezdci a to skrze radiovou kominukaci se svými inženýry na boxové zídce. “Posloucháme, co říkají jezdci do vysílačky,” popisuje Elkins, jehož slova cituje Motorsport.com.”Polsoucháme také, co si o tom myslí týmy. Když máme celoplošné žluté vlajky nebo fázi safety caru, pak se ptám přímo jezdců a o situaci si udělám obrázek.”

Nicméně konečný verdikt vynese až po pečlivém uvážení, protože samozřejmě vedoucí pilot bude vždycky volat po přerušení, když to bude hrát v jeho prospěch. Proto rádi přehánějí, zatímco závodníci jednoucí za nim slova lídra závodu mírní.

“Zkrátka se snažíme získat od jezdců informace. Je-li na trati safety car, pak dám samozřejmě na radu řidiče safety caru. On sám je zkušeným závodníkem a může mi říci, jak se věci mají. Také se ptáme a díváme se na fotky. Tak se snažíme získat přehled (o situaci).”

Občas se na městských tratích stane, že tam na jezdce čekají nástrahy v podobě zeber či obočovacích šipek, po kterých se mohou při dešti “zklouznout”. Avšak Elkins v tomto žádný problém nevidí: “Ne. Závody jezdíme na normálních silnicích. Samozřejmě, že tam jsou zebry nebo odbočovací šipky. Ale: Podmínky jsou pro všechny piloty stejné. Každý se s tím musí popasovat.”

“To je to, co na formuli E miluji. Vždycky máte výzvu u závodů na městkém okruhu. Je to dobré. Ale jo: víme, že to může být problematické. Posvítíme si na to. Ale jak jsem řekl: Všichni jsou na stejné lodi.”