eSkootr má za sebou debut ve Velké Británii

Elektrické koloběžky rychle získávají na popularitě v segmentu, kterému se říká mikromobilita. Odvětví mikromobility, dříve obsazené standardními jízdními koly a možná i skateboardy, je mikrokosmem technologických inovací a vidí, že se noví účastníci objevují závratným tempem.

Mnoho z vás, kteří čtete tento článek, vnímáte obecně negativně, pokud jde o elektrické koloběžky. Ve skutečnosti si v několika částech světa získaly poměrně velkou proslulost, a to především díky tomu, jak jsou dostupné. Zprávy o stovkách drobných nehod, bezohledné jízdě a obecně neukázněném chování jezdců na elektrokoloběžkách se šíří rychlostí blesku. Ve skutečnosti některá města zašla tak daleko, že tato dvoukolka na veřejných komunikacích přímo zakázala.

V tuto chvíli se možná ptáte: co má závodní série věnovaná výhradně elektrokoloběžkám společného s narůstajícím problémem deregulovaných elektrokoloběžek na veřejných komunikacích? No, vlastně docela hodně. Podobně jako ve světě automobilových a motocyklových závodů, kde jsou technické a bezpečnostní inovace zrozené na závodních tratích později přizpůsobeny pro použití na silničních vozidlech, se eSkootr snaží aplikovat totéž na elektrické koloběžky připravené k výrobě.

eSkootr Championship (eSC) je první závodní série na světě věnovaná výhradně elektrickým skútrům a Khalil Beschir, spoluzakladatel eSC, vysvětluje, že jde o víc než jen o sport.

„Ano, vytváříme nový sport, vytváříme dostupný sport. Zároveň máme poslání pomáhat vládám, městům, rozvíjet bezpečné jezdce a spolupracovat s městy na správném způsobu používání těchto koloběžek.”

Minulou sobotu se konalo zahajovací kolo šampionátu eSkootr Championship v Londýně a celkem 30 závodníků rozmístěných v 10 týmech závodilo do cíle. Pokud jde o techniku, kolonběžky používané pro závodění váží kolem 40 kilogramů a jsou poháněny dvojicí 6 kW elektromotorů schopných pohánět e-skútry rychlostí přesahující 100 kilometrů za hodinu. Stroje jezdí na pneumatikách s měkkou směsí vyrobených z rostlinného oleje, což umožňuje jezdcům naklonit se až o 60 stupňů při zdolávání zatáček. Sportovci se zkušenostmi ve sportu od snowboardingu, rychlobruslení, cyklistiky a motocyklových závodů tvoří seznam závodníků eSC.

Sobotní závod vyhrál švýcarský jezdec Matis Neyroud, který obsadil první místo, zatímco Brit Dan Brooks skončil druhý a Ind Anish Shetty obsadil třetí místo a zaokrouhlil tak na stupně vítězů úvodního závodu. Připraveno je také více závodů po celé Evropě, zejména ve Švýcarsku, Itálii, Francii a Španělsku. Série má také plány na pořádání závodů v USA, s Asií a Afrikou v přípravě na nadcházející sezóny.