F jako Formule anebo Fratello. Velký bratr míří do Formule E

Přiznám se, že vymyslet titulek k preview před dalšími závody Formule E v Římě nebylo snadné. Ve světě elektrických monopostů se toho událo mnoho, ale protože řada informací zatím spadá spíše do kategorie spekulací, vybral jsem (velkého) bratra. Během nadcházejícího víkendu totiž fanoušci prostřednictvím aplikace Formule E budou moci poslouchat komunikaci všech týmů od chvíle, kdy závodní stroje vyrazí na trať.

Změna to je možná drobná, ale ve světle únorové divočiny v Mexiku, kdy právě snaha zabránit odposlechu některým jezdcům vlastně znemožnila pořádně slyšet inženýry (tolik důležitou věc právě ve Formuli E), je to průlom. Pravda, řada sdělení je kódována prostřednictvím domluvených hesel, ale minimálně bezprostřední informace o nutnosti aktivovat útočný mód teď a tady může v poli hodně míchat kartami. Navíc příklad Nicka Cassidyho z Mexika ukázal, že šťavnatá vyjádření přímo v závodě přichází i od mnohem menších bouřliváků, než jakým je takový Jean-Eric Vergne. U Envisionu museli vymýšlet vyjádření týkající se nelibosti závodníka ohledně velmi pozdní aktivace attack módu a fanoušci znovu měli o čem spekulovat. A to přece Formule E chce, ne?

Zájem fandů má oživit návrat k tradici kalendáře “zima-jaro/léto”, neboť bylo oznámeno, že pořadatelé usilují o zařazení prvních závodů příští sezóny ještě do tohoto kalendářního roku. Protože v sezóně 2022/23 – která by takto ale byla označena oficiálně stejně, tak jako letošní a loňská sezóna – mají na trať vyjet monoposty nové generace, je jasné, že přípravy finišují. První balík informací o hnacím ústrojí techniky “Gen3” je velkým příslibem, ale také otazníkem. Po technologické stránce jde dokonce o větší krok kupředu než před pěti lety z první generace na druhou (jakkoliv tehdejší ukončení nutnosti přesedání z vozu do vozu bylo velkou věcí, hlavně z pohledu sportovního). Monoposty se zbaví hydraulických brzd a celková kapacita rekuperace se navýší na obřích 600 kW, o což si navýšení nominálního výkonu na 350 kW říkalo. Jenže pokud se příští sezóna má rozjet v listopadu či začátkem prosince, je třeba začít testovat. Týmy před příchodem vozu druhé generace měly k dispozici první test s devítiměsíčním předstihem, nyní se hovoří o testu někdy v červnu/červenci, což mnohým inženýrům nedává spát. Všichni totiž tvořili své vozy bez špetky reálné znalosti o chování nových pneumatik, Hankook totiž údajně nedodal relevantní data, s nimiž je možné pracovat alespoň na simulátoru.

Zpátky do Říma. Ve Věčném městě se pojede počtvrté a stejně jako loni nás pod Marconiho obeliskem čekají hned dvě víkendové jízdy. V zákulisí se jistě bude jednat o tom, za jakých podmínek McLaren převezme štafetu po odcházejícím Mercedesu, kdy André Lotterer opustí program Porsche ve Formuli E ve prospěch příprav na Le Mans, zda-li ho pak nahradí Antonio Felix da Costa, jestli se Nycku de Vriesovi nebudou křížit programy ve Formuli E a MS Endurance, kam má namířeno za Toyotou… A tak dále. Antonio Giovinazzi jistě rozdá hodně podpisů, Maserati hodně prospektů a všichni budou spokojeni. A co samotné závody? Podívejte se (a poslouchejte) tento víkend sami, bude to stát za to.