Ford ukončí produkci Fiesty na úkor elektrického Exploreru

V říjnu 2022 Ford Motor Company oznámil, že Fiesta hatchback, jeden z jejích nejdéle používaných a nejoblíbenějších modelů v Evropě, bude v létě 2023 ukončen.

Čas nadešel a poslední vůz Ford Fiesta sjel z montážní linky kolínské továrny.

Model uvolnil místo pro elektrické SUV Ford Explorer, které se bude vyrábět v kolínském centru elektrických vozidel, které bylo oficiálně otevřeno 12. června.

„Rozhodli jsme se postavit naše první velkoobjemové elektrické vozidlo zde v Kolíně nad Rýnem,” Martin Sander, generální ředitel Ford Model e Europe, řekl Autocar v prosinci 2022.

„Dochází k bodu, kdy potřebujeme prostor pro stavbu, protože továrnu Fiesty měníme na továrnu na plně bateriovou elektrárnu. Proto jsme museli učinit rozhodnutí, že výrobu Fiesty musíme zastavit.”

Očekává se, že kolínské centrum EV Center, první uhlíkově neutrální továrna Fordu, zahájí výrobu elektrického SUV Ford Explorer letos po investici 2 miliard dolarů.

Dvouřadé elektrické SUV střední velikosti (podle evropských standardů), postavené na platformě MEB koncernu Volkswagen pro elektrická vozidla, se stane prvním plně elektrickým osobním vozem Ford vyrobeným v Evropě.

Ford zatím nezveřejnil podrobnosti o pohonné jednotce, ale uvedl, že Explorer EV nabízí „citlivé a kultivované“ bateriové elektrické pohonné jednotky s pohonem zadních kol a pohonem všech kol, které nabídnou stejnosměrné rychlé nabíjení z 10 procent na 80 procent minimálně za 25 minut.

Automobilka cílí na počáteční cenu pod 45 000 eur, až budou objednávky otevřeny koncem tohoto roku v Evropě.

Elektrický Explorer bude jedním z devíti plně elektrických vozů, které Ford plánuje uvést v Evropě do roku 2024, včetně druhého modelu „sportovního crossoveru“ založeného na MEB, který se začne vyrábět v Kolíně nad Rýnem od poloviny roku 2024, a Puma EV, který bude vyráběné v Craiově v Rumunsku od roku 2024 vedle malých elektrických dodávek E-Transit Courier a E-Tourneo Courier.

Ford očekává, že do roku 2026 bude v rámci své divize Model e v Evropě prodávat 600 000 EV ročně. Společnost již dříve uvedla, že od roku 2030 bude v Evropě prodávat pouze elektrická vozidla.