Island chce být první karbonově neutrální zemí

Země ohně a ledu (značka, která se zde používala dlouho předtím, než byla uvedena na Game of Thrones) tyto zdroje dobře využívá. Když led taje, teče voda. Vodní elektřina tvoří 70 procent islandské elektřiny. Díry vyvrtané do země poblíž sopek přivádějí teplo a horkou vodu. Geotermální energie zde vytápí 85 procent domů a vyrábí téměř veškerý zbytek elektřiny.

Dost důvodů k přechodu na elektromobil. Mnoho lidí ho zde již má: v roce 2020 tvořily EV a PHEV (elektrická auta a plug-iny) 45 procent prodejů nových aut, což je druhá nejvyšší míra penetrace na světě po Norsku (které nedávno přesáhlo 90 procent).

Ale přijetí EV globálně závisí na vládních pobídkách. Například Velká Británie je v současnosti druhým největším světovým trhem pro Porsche Taycan (za Čínou, před USA nebo Německem), a to pouze díky daňovým pobídkám dostupným pro firemní uživatele. Na Islandu nebo v Norsku je to stejné – vládní politika přímo ovlivňuje využívání.

Island původně založil fond pro investice do infrastruktury. Výsledkem je síť nabíjecích stanic pro elektromobily po celém ostrově a neustále se rozšiřující. S tímto nastavením se nyní pozornost přesouvá na motivaci kupujících k přechodu. Elektromobily jsou nyní levnější na nákup a provoz a navíc se snáze nabíjejí, ale dojezd baterií v tomto drsném a chladném klimatu obrovsky trpí.

Ale tohle je větší příběh než jen auta. Záměr, podle Hordise Kolbruna Gylfadottira (ministra cestovního ruchu, průmyslu a inovací): „Chceme být nezávislí na využívání fosilních paliv do roku 2050. Mou ambicí je, abychom byli první na světě zcela nezávislí na nich.

Je to také příležitost vybudovat na Islandu nový průmysl, abychom mohli vyvážet zelené palivo,“ říká Gylfadottir, „Máme silné inovační prostředí. Chceme, aby Island byl součástí řešení.“