Mercedes se chlubí s vývojem EV: Jezdíme ve formuli 1, to nikdo jiný říct nemůže

Tesla v průběhu let prokázala, že její elektromobily jsou jedny z nejlepších na trhu, pokud jde o efektivitu. Elektromobily většiny luxusních konkurentů nejsou zdaleka tak úsporné a často nejsou tak rychlé nebo výkonné jako Tesla. Mercedes-Benz však má „nástroj“, pomocí kterého to může změnit, a chystá se s ním jít.

S cílem urychlit vývoj elektrických vozidel a zároveň zvýšit efektivitu na úroveň Tesly, Mercedes se snaží zapojit svůj závodní tým formule 1 do konstrukčního procesu. Podle agentury Reuters německá luxusní automobilka věří, že následováním této cesty může vyrábět vysoce účinná EV pro hromadný trh a zkrátit dobu vývoje o čtvrtinu. Technologický ředitel Mercedesu Markus Schaefer sdílel:

„Máme tu výhodu ve formuli 1, kterou ostatní nemají. Tesla ho nemá. Jiné týmy to nemají.”

Mercedes již uvedl na trh několik přesvědčivých EV a mnoho dalších se připravuje. Zatím však nemá vysoce efektivní variantu, která by byla spíše v souladu s mainstreamem, jako je Tesla Model 3. Elektrický sedan od Tesly, stejně jako jeho bratranec z crossoveru – Model Y – odebraly prodeje luxusním automobilkám. Auta a SUV na benzín, ale to by se mohlo změnit, pokud značky jako Mercedes dokážou uvést konkurenční modely na trh raději dříve než později.

Mercedes loni předvedl svůj směšně efektivní koncepční vůz EQXX, o kterém tvrdil, že dokáže ujet 1200 km na jedno nabití. Zajímavé je, že byl vyvinut ve spolupráci s týmem formule 1 Mercedesu a jeho vývoj trval pouhých 18 měsíců.

Jak stále více starších značek a nově vznikajících startupů uvádí na trh elektromobily, stává se z toho jakýsi závod. Bez ohledu na to, které společnosti dokážou vyrobit přesvědčivá elektrická vozidla s úctyhodným dojezdem, rozumnými cenami a širokou dostupností, stojí před námi. Nyní je pravděpodobně lepší čas než kterýkoli jiný, aby se Mercedes rychle vydal tímto novým směrem.

Mercedes již plánuje využít některé z konstrukčních a vývojových konceptů svého týmu formule 1 pro zcela novou účelovou platformu EV, která se začne vyrábět v roce 2024. Bude vysoce aerodynamická a bude využívat některé hnací ústrojí a softwarové komponenty z EQXX. koncept auta.

Adam Allsopp, ředitel pro pokročilé technologie HPP, byl muž, který pomohl Mercedesu rozjet projekt EQXX. Vysvětluje, že výroba efektivnějších EV umožňuje výrobcům automobilů používat menší baterie, což snižuje hmotnost a náklady. Nemluvě o tom, že je to lepší pro životní prostředí.

„Pouhé házení baterií do něčeho není inteligentní řešení. Pokud najdete chytré způsoby, jak dosáhnout stejného dojezdu: je to lepší pro zákazníky, výrobce automobilů i planetu.“

EQXX – což je důkazem, že Mercedes a formule 1 mají vše, co je potřeba k uskutečnění tohoto budoucího plánu, Má baterii o poloviční velikosti než v SUV Mercedes EQS, přičemž spotřebuje přibližně 8,3 kWh energie na 100 ujetých kilometrů. Mezitím Tesla Model 3 podle Reuters spotřebuje asi 16 kWh.