Nikola Corporation pracuje na nákladních vozidlech nejen na elektřinu, ale také na vodík

Nikola Corporation hlásí pokrok související s prodejem svého akumulátorového elektrického nákladního vozidla třídy 8 a zahájením výroby verze s vodíkovými palivovými články.

Začněme plně elektrickým modelem Nikola Tre, který během druhého čtvrtletí roku 2023 zaznamenal 45 velkoobchodních a 66 maloobchodních dodávek. Výroba během období činila 33 kusů (pokles z 63 v 1. čtvrtletí a z 50 ve 2. čtvrtletí 2022), protože výroba byla pozastavena.

Nejsme si jisti, kdy se Nikola Tre znovu začne vyrábět, ale stojí za zmínku, že společnost pracuje na tom, aby byla výrobní linka na výrobu baterií umístěna v Coolidge v Arizoně.

„Pokrok pokračoval také v instalaci linky bateriových sad v Coolidge. Až obnovíme výrobu bateriových elektrických nákladních vozidel, použité bateriové sady budou vyráběny v našem závodě v Coolidge.”

Mezitím vodíkový palivový článek Nikola Tre FCEV vstoupil do sériové výroby 31. července 2023 a první dodávky zákazníkům se očekávají v září.

Podle Nikoly zadalo 18 zákazníků Nikole a jejím prodejcům objednávky na více než 200 elektrických nákladních vozidel na vodíkové palivové články.

Zní to jako dobrý výchozí bod pro vodíkovou verzi nákladního vozu třídy 8, ale samozřejmě to není objem, který by udržoval dlouhodobý provoz. Nikola poznamenává, že současná výrobní kapacita závodu je 2 400 kamionů ročně na tři směny (800 ročně na jednu směnu nebo 200 za čtvrtletí na jednu směnu).

Jinými slovy, musí být mnohem více objednávek, aby byl závod zaneprázdněn. Kromě toho musí Nikola dokončit výrobní linku na baterie a montážní linku napájecích modulů palivových článků. Výroba napájecích modulů s palivovými články by měla být připravena ve 4. čtvrtletí 2023, což umožní použití systémů vlastní výroby namísto systémů dodávaných společností Bosch.

„Pokrok pokračoval na montážní lince napájecích modulů s palivovými články. Očekáváme, že montážní linka napájecích modulů palivových článků bude dokončena ve 4. čtvrtletí tohoto roku. Napájecí moduly palivových článků používané v elektrických nákladních automobilech s vodíkovými palivovými články v roce 2023 budou vyrobeny a odeslány do společnosti Coolidge od společnosti Bosch.”

Dalším velmi důležitým prvkem budoucího růstu Nikoly je infrastruktura pro tankování vodíku, konkrétně pro kamiony.

Společnost zaznamenala dvě věci – zahájení procesu vývoje pro osm stanic, z nichž první bude uvedena do provozu před koncem roku 2023, a nadcházející nasazení devíti mobilních vodíkových paliv:

„Zahájili jsme proces vývoje stanice pro osm počátečních stanic. Očekává se, že naše první stanice v Ontariu v Kalifornii bude uvedena do provozu do konce roku 2023.

Očekáváme, že do konce roku 2023 nasadíme devět vodíkových mobilních paliv na několika místech v Kalifornii, abychom podpořili provoz nákladní dopravy s nulovými emisemi.”

Čas ukáže, zda bude vodíková infrastruktura připravena včas na podporu zavedení prvních vozidel. Bez infrastruktury pro doplňování paliva nebude mít slibovaný dojezd až 800 km) a předpokládanou dobu tankování přibližně 20 minut velkou hodnotu.