Ohlasy po ePrix Berlína (1/6): Da Costa s “Grand Slamem”, první body pro Rasta

Ve středu odstartovalo v Berlíně velké finále sezony 2019/20 čítající šest závodů. Zejména poslední kola přinesla obrovské drama. Jezdci Techeetahu sváděli dech beroucí boj o vítězství. Nicméně krátce před koncem závodu se Jean-Eric Vergne začal propadat, zatímco Antonio Félix da Costa si vedení udržel. Energie došla dříve Müllerovi, který závěrečné kolo odjel už pod limitem.

Vergne naštvaný na Da Costu, jenž jako první získal “Grand Slam”

U Techeetahu vládnou rozporuplné pocity. Zatímco na jedné straně garáže se v úvodním závodu sixpacku na berlínském Tempelhofu slavilo, tak na druhé straně byla pochmurná nálada. Duo čínské stáje odstartovalo do závodu z první řady, přičemž se zdálo, že si jedou pro téměř jistý double. Nicméně pro Vergneho se to posléze začalo vyvíjet velmi špatně. Nejprve při útoku na da Costu došlo k drobnému kontaktu. Úřadující mistr formule E si dokonce stěžoval, že je druhý zlatočerný vůz příliš rychlý, což jej stálo energii. Jeho rozčarování bylo ve vysílačce značné: “To si budu pamatovat!”

V závěru závodu se však Vergne začal rapidně propadat a aby toho nebylo málo, tak jej roztočil Lucas di Grassi. Francouz byl tak rozčílený, že namísto toho, aby absolvoval poslední kolo, tak odstavil svůj vůz těsně před cílem do garáže.

“Dneska jsme měli opravdu dobrý start. Kvalifikace byla velmi dobrá a v autě jsem se cítil dobře. Také pojištění si naší první řady bylo příjemné, takže je to opravdové zklamání, že jsem skončil vzadu, když to měl být double. Ale dobrou zprávou je, že máme dalších pět závodů a spoutu bodů a já se musím dostat z nejhoršího, protože šampionát ještě neskončil,” zkonstatoval zkoušeně Vergne, jemuž aktuálně patří průběžné 11. místo s 31 body na kontě.

Vítěz závodu da Costa naopak zářil štěstím. Jako první jezdec v historii formule E totiž dosáhl na Grand Slam – získal plný počet bodů. Bral bod za první místo ve své kvalifikační skupině, za zisk pole position, za zajetí nejrychlejšího kola a výhru, což dohromady činí 30 bodů.

“Jsem opravdu vděčný. Odjetí tolika závodů mi poskytlo mnoho zkušeností, ale také to ve mě vzbudilo hlad po tom, být v předu, takže to, že tam dneska jsem, je úžasný pocit. Nikdy však nebudu brát takovýto den jako samozřejmost,” neskrývá své nadšení Portugalec. “Máme jedno z nejlepších aut na roštu. Agregát DS je neuvěřitelný, a tým za mnou a Jean-Éricem opravdu stojí, takže vše, co mohu vyjádřit, je vděčnost všem v týmu za dnešní vítězství. Máme tu dalších pět závodů a mnoho bodů před tím, než to tu dokončíme. A jsem nesmírně štastný, že tu jsem s tímto týmem.”

Günther diskvalifikovaný, nováček Rast poprvé na bodech

Jízda Maximiliana Günthera byla během závodu poměrně nevýrazná a ačkoliv nakonec projel cílem na osmém místě, tak byl dodatečně diskvalifikovaný, jelikož využil příliš energie. Stejný osud potkal i debutanta Dragonu Sergia Sette Camaru.

“Diskvalifikace je škoda, ale bereme ji a soustředíme se na další závod. Dnes byl náš management energie opět velmi dobrý a v závodě jsem si dokázal polepšit o několik pozic, ačkoliv jsem měl v pár situacích smůlu s útočným módem a ztratil půdu pod nohama. Bylo však skvělé být zase zpátky v autě,” zhodnotil pilot BMW, který nebyl jediný, jenž měl problémy se správným najetím do aktivační zóny útočného módu.

Z diskvalifikace vytěžil kromě jiných také nováček u Audi, který nahradil Daniela Abta, jeho rodák René Rast. Němec si připsal díky konečnému desátému místu první bod. “Byl to hektický závod. Startoval jsem ze 13. místa a na konci jsem byl 10, takže si odnáším jeden bod. Na první závod to nebylo špatné. Dneska jsem se toho hodně naučil, zítra snad získáme body znovu.”

Pro BMW to nebyl celkově zrovna vydařený den, což potvrdil i devátý Alexander Sims: “S šestým místem v prvním tréninku to pro mě začínalo dobře. Nicméně pak jsme se vydali s nastavením asi špatným směrem, kvůli čemuž jsme ztratili půdu pod nohama. V závodě byla naše rychlost zase poměrně slušná. Přestože vyvážení nebylo perfektní, dokázal jsem se propracovat v top 10 dopředu. Pro nadcházející závody musíme každopádně zapracovat na výkonu v kvalifikaci.”

Vandroone po stíhací jízdě šestý, de Vríes těsně za pódiem

Německá stáj ukázala, že má rychlost a že se na ni nesmí zapomínat. Byť v kvalifikaci nepředvedl Stoffel Vandoorne nikterak oslnivý výkon a musel se tak spokojit s šestnáctou příčkou na startu a většinu závodu se pohyboval mimo nejlepší desítku, tak po stíhací jízdě nakonec bral solidní šesté místo.

“S výsledkem můžeme být spokojení, po kvalifikaci to byl velmi dobrý comeback. Náš management energie a rozhodnutí ohledně útočného módu byli dobré,” pochvaluje si Vandoorne. “V posledních kolech jsem musel auto zkrátka už jenom dovézt do cíle, i když bylo pravděpodobně možné i páté místo. Na konci jsem však zkrátka neměl dostatek energie.”

Jeho týmový kolega Nyck de Vries měl stupně vítězů na dosah, ale přesto to tentokrát nestačilo. Je ale přesvědčený, že nevyužili zcela potenciál vozu. Rovněž vyzdvihl počínání druhého mercedesu.

“Čtvrté místo je dobrý výsledek po extrémně rušném závodě. Možná jsme měli na víc, ale přesto jsem spokojený. Kromě toho se Stoffel parádně probojoval dopředu – takže to byl díky dvojitému dojezdu do cíle na bodech dobrý první den pro celý tým. Jsem spokojený. Zároveň bych chtěl trochu více a jsem nažhavený na moje první stupně vítězů. Závod byl rušný a těžký, protože jsem měl spoustu náročných soubojů. Celkově to byl dobrý úvod.”