Příprava samořiditelných nákladních vozidel pokračuje

Kamiony jsou nedílnou součástí našich silnic a tak se hledá způsob, jak jejich dopravu zefektivnit. A právě autonomní nákladní vozy by mohly být přece jenom určitým řešením. Primárním cílem má být posunout vývoj tak, že by na dálnicích mohli jet autonomní nákladní vozy za sebou v delším konvoji. To vše bez nutnosti zásahu řidiče.

Poslední zprávy ukazují, že problém s kamiony neutichá. Je jich dokonce stále více. Pokud se ohlédneme o 20 let zpátky, tak jezdilo kamionů na evropských silnicích o celých 75 procent méně. Poslední čísla ukazují, že s každým rokem roste i množství přepraveného zboží. Řešení v podobě autonomních nákladních vozidel tak může být na místě.

Lze říci, že zatím se vývojem nákladních autonomních vozidel zabývají čtyři automobilky. Jedná se o Daimler, dále je to Volvo, třetí je Tesla a na čtvrtém místě je koncern Volkswagen, který se navíc rozhodl spolupracovat s Toyotou. Cíl všech těchto gigantů je jasný. Vytvořit pokud možno ekologické a také bezpeční autonomní nákladní auto. Plány jsou už celkem odvážné, protože odborníci na automobilový trh uvádějí, že v roce 2025 by mělo být každé třetí vyrobené nákladní auto autonomní. Věříte tomu?

Je jasné, že autonomní nákladní vozidla zatím nezvládnout všechny cesty. Při jízdě na dálnicích by se však jejich potenciál využít mohl. Hlavním cílem je vytvářet takzvané konvoje nákladních aut. Společně se budou nejenom sledovat, ale dojde i k jejich propojení v oblasti synchronizace brzd. V praxi to bude znamenat, že i když pojede několik nákladních aut za sebou, jejich chování bude stejné, jako by jel jeden tahač s několika návěsy za sebou. To se samozřejmě pozitivně podepíše na bezpečnosti, ale i plynulosti dopravy.

Že se skutečně nejedná pouze o hudbu budoucnosti, to jasně potvrzují i první testovací projekty. Tím jedním je například Hamburg TruckPilot, který vznikl na základě výzkumu s názvem MAN Truck & Bus a Hamburger Hafen und Logistik AG. V plánu je ostrý provoz zhruba na 70 kilometrech německé dálnice A7.

Další testovací projekty najdeme ve Švédsku, ve městě Jönköping. Zde už jsou dokonce tak daleko, že první nákladní auto převáží zboží z místa na místo. Nutno však dodat, že nesmí jet více než 5 km/h a vzdálenost je pouze 300 metrů. V plánu je však klasické rozšíření na veřejnou silnici, a to mezi sklady společnosti DB Schenker.

Existují rizika, ano. Stejně jako u osobních vozidel, tak i u těch nákladních existuje riziko, že auto špatně vyhodnotí nastalou situaci. Dále nezapomeňme ani na riziko napadení systému vozu, kdy by nad nimi někdo mohl převzít kontrolu v podstatě odkudkoliv.