Audi RS Q e-tron: Na Dakar míří auto s vnitřnostmi z DTM a formule E

Po roce od prvotního nápadu konceptu zahájilo Audi Sport testování nového Audi RS Q e-tron, s nímž se Audi postaví jedné z největších výzev, které v současnosti existují – Rally Dakar.

Audi chce být prvním výrobcem automobilů, který použije elektrifikované hnací ústrojí v kombinaci s účinným měničem energie a bude soutěžit o celkové vítězství nad konkurenty se spalovacími motory.

„Quattro bylo pro mistrovství světa v rally hazardním hráčem. Audi bylo první značkou, která vyhrála 24 hodin Le Mans s elektrifikovaným hnacím ústrojím. Nyní chceme zahájit novou éru na Rally Dakar při testování a dalším vývoji naší technologie e-tron v extrémních podmínkách, “říká Julius Seebach, výkonný ředitel společnosti Audi Sport.

„Náš RS Q e-tron byl vytvořen na prázdném listu papíru v rekordním čase a znamená Vorsprung durch Technik (Náskok díky technice).”

Protože v poušti nejsou možnosti nabíjení, zvolilo Audi inovativní koncept nabíjení: Na palubě Audi RS Q e-tron je vysoce účinný motor TFSI z DTM. Je součástí převaděče energie, který za jízdy nabíjí vysokonapěťovou baterii.

Jelikož spalovací motor pracuje v obzvláště účinném rozsahu mezi 4 500 a 6 000 otáčkami za minutu, měrná spotřeba je výrazně pod 200 gramů na kWh. Pohon Audi RS Q e-tron je elektrický. Přední i zadní náprava jsou vybaveny motorgenerátorovou jednotkou (MGU) ze současného vozu Audi e-tron FE07 Formula E, který vyvinula společnost Audi Sport pro sezonu 2021.

Pro použití MGU na Rally Dakar musely být provedeny jen drobné úpravy. Třetí MGU, identické konstrukce, je součástí převaděče energie a slouží k dobíjení vysokonapěťové baterie během jízdy. Energie se navíc rekuperuje při brzdění. Baterie váží asi 370 kilogramů a má kapacitu kolem 50 kWh.