Autonomní Cruise má i nadále problémy

Autonomní Cruise od General Motors si v dnešní době nepočíná příliš dobře. Společnost se v posledních měsících dostala do novinových titulků ze všech špatných důvodů, ale věci se urychlily od začátku října, kdy jedna z jejích robotických os přejela chodce, kterého předtím srazil řidič, který ujel.

Tato nehoda vyvolala řadu otázek poté, co bylo zjištěno, že Cruise AV táhl chodce o několik metrů ve snaze vybočit z provozu. Další vlajky byly vztyčeny, když se zjistilo, že Cruise sestříhal záběry incidentu, které předložil úřadům, přičemž vynechal část tahající chodce.

To vedlo k sérii kaskádových událostí, které zahrnovaly vyšetřování zahájené NHTSA ohledně rizik pro chodce, které představuje Cruise robotaxis, kalifornský DMV rušící Cruises povolení k provozu bez řidiče – což vedlo k tomu, že Cruise zastavil všechny operace bez řidiče po celé zemi – a oznámení, že Cruise zastavuje výrobu svého autonomního vozidla.

Měli bychom také poukázat na to, že Cruise ve třetím čtvrtletí vykázal ztrátu 732 milionů dolarů, i když to nebylo překvapivé, protože jednotka krvácela v hotovosti od té doby, co ji GM v roce 2016 koupil. Jen za prvních devět měsíců letošního roku činily ztráty 1,9 miliardy dolarů.

Dne 8. listopadu společnost pro autonomní řízení uvedla, že po říjnové srážce s chodcem stahuje 950 vozů bez řidiče po celých Spojených státech, přičemž poznamenala, že pravděpodobně vydá další svolávací akce.

Společnost uvedla, že stahuje vozidla, aby opravila software pro subsystém detekce kolizí softwaru Cruise Automated Driving Systems (ADS), který může po nehodě reagovat nesprávně – tedy pokusem o vyjetí z provozu místo toho, aby zůstal stát.

Dne 9. listopadu pak jednotka General Motors oznámila propouštění zaměstnanců, kteří podporovali operace bez řidičů, neboli kontingentních pracovníků zaměstnaných třetí stranou.

Společnost motivovala propouštění skutečností, že operace bez řidiče byly pozastaveny nebo „depriorizovány, protože se prozatím zaměřujeme na řízení pod dohledem“, podle interní zprávy, kterou viděl TechCrunch.

Další vážná rána pro Cruise přišla, když The Intercept přezkoumal interní bezpečnostní dokumenty vynesené na povrch federálním vyšetřováním a nezávislým vyšetřováním společnosti. Dokumenty odhalily hlavní bezpečnostní chybu, totiž to, že algoritmus vozidla má potíže s detekcí dětí.

„Cruise AV nesmějí dbát na další péči o děti,“ stojí v jednom z dokumentů, ve kterém jsou děti na základě své nepředvídatelnosti považovány za zvláštní kategorii chodců. V dokumentu se navíc uvádí, že robotaxis může „potřebovat schopnost rozlišit děti od dospělých, abychom mohli být opatrní.“

The Intercept tvrdí, že dříve nenahlášené interní dokumenty, jako jsou protokoly chatu, dokazují, že Cruise věděl, že jeho auta mají v některých scénářích vážné problémy s rozpoznáním dětí, a to do té míry, že riskovali, že je srazí. Navzdory tomu společnost udržela svou flotilu robotických os na silnici, dokud ji srážka chodců v San Franciscu nepřinutila zastavit všechny operace bez řidiče po celé zemi.

Kromě vydání dobrovolného stažení softwaru Cruise uvedl, že zahájil hledání Chief Safety Officer (CSO), což je nová role ve společnosti. Dokud nebude proces náboru dokončen, roli dočasného CSO převezme Dr. Louise Zhang, viceprezidentka pro bezpečnost a systémy, která bude dohlížet na bezpečnostní kontroly a vyšetřování společnosti.