Debutanti ze Stuttgartu zakončili sezonu s Vandoornem coby vicemistrem

Většinou se nováčci na startovním roštu trápí, nabírají zkušenosti a vychytávají mouchy. Ovšem to se nedá říct o debutantech ve formuli E. Ti od samého začátku zatápěli i zajetým týmům. Takový Mercedes zakončil šestou sezonu fantastickým doublem.

Někdo by mohl namítat, že Mercedes vlastně ani takovým nováčkem není, neboť vloni využívali tým HWA coby “pokusného králíka”. Nicméně nic to nemění na faktu, že uplynulý ročník začínali vedle Porsche s nálepkou nováčků. Přesto neměli problémy s tím držet krok z předními týmy jako mistrovským DS Techeetahem nebo Nissanem.

Sezonu pak završili famózním výkonem, když Stoffel Vandoorne nejprve vybojoval pole position, kterou následně proměnil ve vítězství a jeho týmový kolega Nyck de Vries dojel těsně za ním a získali tak pro stáj ze Stuttgartu premiérový double.

Formule E patří k nejvyrovnanějším motoristickým seriálům vůbec, přičemž rozdíl mezi nejrychlejším pilotem a tím, co skončí na chvostu, je v řádech desetin, ne-li setin sekundy. Proto se nikdy dopředu nedá přesně předpovědět, kdo získá pole position, nebo kdo opanuje danou eprix.

“Formule E je těžkou a velmi vyrovnanou závodní sérií. Formát každému týmu víkend od víkendu ztěžuje podávat konstantní výkony. To platí zejména pro tým v jeho první sezoně,” zdůrazňuje šéf Mercedes Motorsport Toto Wolff. “Na začátku sezony jsme zůstali nohama na zemi a naším cílem bylo víkend od víkendu stoupat a podávat v šampionátu solidní výkony. V průběhu sezony spadl tým na dno a dostal bolavé lekce. Ale myslím si, že našeho cíle stále se zlepšovat jsme dosáhli. To také potvrzuje náš výkon v posledním závodu sezony, jenž skončil dvojitým vítězstvím Stoffela a Nycka.”

Stříbrné šípy se umístili na konečném třetím místě, přičemž na vicemistry z Nisasnu ztratili pouhých dvacet bodů.

“Celkově můžeme být s naším závěrem sezony a konečným umístěním v šampionátu spokojeni. Ale také je jasné, že v sedmé sezoně musíme dosáhnout dalších pokroků, abychom smazali mezeru na špičku.”

James: “Tým si double po tvrdě odvedené práci absolutně zasloužil.”

S počínáním celého týmu je pochopitelně nadmíru spokojený i šéf Ian Jamenes: “Stoffelovi blahopřeji k jeho prvnímu vítězství, s nímž jsme zároveň konečně mohli slavit první plně elektrické vítězství Mercedesu. Samozřejmě gratuluji i Nyckovi ke druhému místu. Tyto výkony nám nakonec vynesli třetí pozici v Poháru konstruktérů a Stoffelovi druhou příčku v Šampionátu jezdců. Po tvrdé práci a náročných momentech v uplynulých dnech je toto úžasný výsledek. Pro první a druhé místo tým tvrdě pracoval a je to absolutně zasloužené.”

43letý Brit však zároveň připustil, že jejich výkony nebyly vždy oslňující. “Na začátku jsme měli silné výsledky, ale pak jsme narazili a pár závodů byli v zemi nikoho. Náš comeback v posledním závodě  je důkazem toho, jak tvrdě tým pracoval. Uvidíme, zda tento úspěch bude hnacím motorem pro příští sezonu. Ale zcela jistě to nebude jednoduší.”

Jak Wolff, tak i James skládají poklonu suverénnímu DS Techeetahu a Antóniu-Félixovi da Costovi a gratulují k zisku obou titulů.

Ve finále šesté sezony první double Mercedesu a premiérový triumf Vandoorna

Vandoorne neměl na růžích ustláno

Vandoorne podával skvělé výkony už minulý rok, když ještě hájil barvy předskokana Mercedesu, HWA Racelab. Na svoji dobrou formu navázal i letos.

Závěrečné klání však nebyla pro belgického jezdce procházka růžovou zahradou. Neustále mu na záda dýchal Sébastien Buemi, přesto se ale nenechal rozhodit a své vedení si v klidu hlídal.

“Jsem přešťastný z mé první výhry ve formuli E. Sébastien (Buemi) mi byl stále v patách, ale měli jsme ho pod kontrolou. Uzavřít naši první sezonu doublem je zkrátka fantastické,” raduje se Vandoorne. “Více jsme si ani přát nemohli. Druhé místo v Šampionátu jezdců je pro mě krásným bonusem. Věděli jsme, že máme dobrou závodní rychlost. To jsme dokázali v závodech, kde jsme byli na chvostu.”

Avšak v neděli všechno zaklaplo a kromě famózního kola v kvalifikaci si pohlídal první místo až do šachovnicové vlajky. “Dneska všechno probíhalo perfektně. V autě jsem se cítil dobře. Zajel jsem v kvalifikaci dobrá kola a se závodem jsem extrémně spokojený. Z venku to možná vypadalo nekomplikovaně, ale byla to těžká práce. Sezonu jsme začali dvěma nečekanými pódiovými umístěními a poté jsme zažili vzestupy a pády, přičemž jsme nemohli vyždímat veškerý potenciál a párkrát jsme měli smůlu. Dneska bylo neúnavné nasazení našeho týmu odměněno. Ale ještě máme před sebou spoustu práce, abychom příští rok dále stoupali.”

De Vries: “Druhé místo je opravdová úleva.”

“Je to opravdová úleva. Když jsem projížděl cílem, spadl mi kámen ze srdce. Několikrát jsem byl blízko stupňům vítězů, ale doposud to nikdy neklaplo. O to hezčí to je, že se mi to konečně povedlo na konci tohoto dlouhého a náročného maratonu. Náš management energie byl dobrý a ztrátu na Stoffela jsem dokázal na konci závodu ukrajovat. Zde se naše strategie vyplatila. Na této specifikaci okruhu bylo předjíždění mnohem složitější než na předchozích dvou verzích., na kterých jsme tady závodili.”

Nováček na startovním roštu však přiznává, že se během berlínského sixpacku dopouštěl chyb, které jej stály dobrá umístění. “Letošní sezona byla pro mě malou horskou dráhou, proto je skvělé ji dokončit prvním pódiem, prvním doublem a třetím místem v Poháru konstruktérů. Podle mě jsme si tento výsledek zasloužili. Lepší závěr sezony jsme si před finále ani nemohli přát.”