Formule E startuje už tento víkend devátou sezonu!

Devátá sezona a nová éra ABB FIA Mistrovství světa Formule E je téměř na startu, s nejvýkonnějšími, nejlehčími a nejrychlejšími elektrickými závodními vozy ve světovém motorsportu, které budou jezdit 14. ledna na Autodromu Hermanos Rodriguez.

Seismická mimosezonní změna zaznamenala pouze jediný tým, který si udržel sestavu jezdců.

Společnost DS Automobiles uzavřela partnerství s PENSKE AUTOSPORT pro rok 2022/23 a podepsala smlouvu se dvěma největšími jmény na startovním roštu, aby je dovedla ke slávě; úřadující šampion Stoffel Vandoorne a jediný dvojnásobný šampion Formule E Jean-Eric Vergne. Při testování dosáhli druhého a třetího nejrychlejšího času a vypadali přitom mocně – balík, který v této sezoně vyhraje?

Dvě masivní jména v podobě McLarenu a Maserati se chystají vstoupit do hry. První jmenovaný patří mezi největší jména v motoristickém sportu, má na svém kontě 20 titulů mistra světa formule 1, 180 vítězství ve Velké ceně a tři vítězství v Indianapolis 500, stejně jako vítězství v závodě 24 hodin Le Mans na první pokus. René Rast, mnohonásobný šampion DTM a ohnivý bojovník Formule E, se objeví v papáji po boku Jakea Hughese, přičemž britská značka čeká, ale není spokojená s hledáním nového stříbra v nejvyšší kategorii elektrických závodů. Hughes zapůsobil na testování na cestě k dosažení čtvrté nejrychlejší doby týdne a Rast je stejně dravý jako vždy.

Maserati se poprvé po více než 60 letech vrací k soutěži jednosedadlových vozů a je připraveno stát se první italskou značkou, která bude soutěžit ve Formuli E. Oba týmy uvedly Formuli E jako klíč k jejich vývojovým programům EV jako intenzivní sportovní laboratoř, aby se naučila od závodní dráhy až po jejich nabídku na cesty. Trident byl uveden na trh minulý týden a jeho ikonické barvy zdobí novou sadu Tipo Folgore Maserati MSG Racing, za kterou budou řídit Edoardo Mortara a Maximilian Guenther.

Pro tým to nemohlo být lepší začátek ve Valencii, když Guenther ovládl pět ze sedmi měřených tréninků a ve Španělsku udával referenční tempo ve třetím oficiálním testu Formule E.

Oba týmy budou závodit o nejvyšší cenu po boku velikánů tohoto sportu, jako je legendární britská značka Jaguar – s Jaguar TCS Racing jediným týmem na startovním roštu, který postavil nezměněnou sestavu jezdců, americké závodní ikony Andretti, Nissan, mnohonásobní šampioni Formule E DS , indická automobilka Mahindra, sportovní legendy Porsche, čínští průkopníci elektromobilů NIO, mezi nejvyznamenanějšími závodními týmy v německém týmu ABT Sportsline – kteří od 9. sezony vítají na palubě španělskou automobilku CUPRA s Robinem Frijnsem a Nico Muellerem za volantem.

V novém startovním roštu 9. sezony se André Lotterer připojí k Jakeu Dennisovi v Avalanche Andretti nyní poháněném Porsche. Šampiona sezony 6 Antonia Felixe Da Costu mezitím zajistil TAG Heuer Porsche místo Lotterera v německém týmu, který je partnerem Pascala Wehrleina.

Nick Cassidy zůstává v Envision Racing, kde se k němu připojil dlouholetý jezdec Nissanu e.dams a šampion druhé sezóny Sebastien Buemi, který opustil své předchozí zaměstnavatele po osmi celých sezónách, což je nejdelší angažmá ze všech jezdců v historii Formule E. Envision bude v sezoně 9 pohánět Jaguar.

NIO 333 si ponechává Dana Ticktuma, který bude partnerem Sergia Sette Camaru, který v loňském roce předvedl působivé výkony pro DRAGON/PENSKE AUTOSPORT.

Nissan má další plně aktualizovanou sestavu, vítěz závodu Norman Nato se spojil s Francouzem-Argentincem Sachou Fenestrazem, který zastupoval Antonia Giovinazziho v Soulu v posledním závodě 8. sezony a Mahindra Racing postaví dva zkušené vítěze v Oliveru Rowlandovi a vítěz 3. sezony Lucas di Grassi.

Obrovský technický skok

11 týmů a 22 jezdců Formule E absolvovalo soukromé testování a tři společné dny ve Valencii, aby najeli kilometry a seznámili se s jejich zcela novým strojním vybavením Gen3.

Týmy mají pro sezonu 9 zcela novou výzvu mířící směrem do éry Gen3. Je to obrovský skok v technologii, která se spojila a vytvořila nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejúčinnější elektrický jednomístný vůz všech dob – a také nejudržitelnější.

Nejvyšší rychlost 320 km/h, o 60 kg lehčí, menší podvozek, přídavná přední hnací jednotka plus výkon o 100 kW až na Gen2 při 350 kW s dvojnásobnou kapacitou rekuperace – což znamená více než 40 % energie spotřebované v závodě je přes regeneraci při brzdění. Jezdci říkají, že to vše přispěje k většímu předjíždění a živějším vozům v kalendáři pouličních okruhů Formule E.

Je jasné, že existuje spousta prostoru pro zlepšení; na zadní straně Valencie bude řada vylepšení, která míří do tohoto Mexika – a to je jen začátek. Piloti byli zjevně nadšeni potenciálem Gen3.

„Max (Guenther) už jel rychleji než nejrychlejší kolo, které jsme tu zajeli v loňském roce, takže už jsme o kolo rychlejší,” řekl Mortara.

„Můžeme očekávat větší rozdíl, ale to přijde s tím, že auto lépe využijeme – uvidíte větší rozdíly v cílech v závodě a v cílových kolech, protože auto je ve skutečnosti mnohem efektivnější.

Je toho hodně k objevování. Minulý rok jsme byli s vozem Gen2 na maximu se softwarem, který využíval veškerý dostupný výkon po letech práce s těmito vozy a pohonnými jednotkami.

Návrat do Mexico City

Tento víkend Formule E po sedmé navštíví okruh, který je v kalendáři od druhé sezony, kromě výletu do Puebla v sezoně 7 – Autodromo Hermanos Rodriguez.

Okruh s 19 zatáčkami o délce 2 630 km je dokonalým mixem dlouhých, rychlých rovinek a technického úseku v terénu, který prochází přímo legendárním stadionem Foro Sol, kde se nachází desítky tisíc fanoušků.

Na zadní rovince je letos nová šikana, zatímco aktivační zóna ATTACK MODE je nyní na vnější straně zatáčky 15 u výjezdu ze sekce stadionu – tentokrát větší výzva.

Lucas di Grassi je v Mexiku dlouhodobě úspěšný. Loni vyhrál v Pueble, ale Brazilec to po své první výhře před Foro Sol v sezóně 2016/17 udělal dvakrát na nejvyšší stupínek v samotném Mexico City v roce 2019/20.

Toto vítězství v páté sezoně se zapsalo do historie Formule E. Tehdejší nováček Pascal Wehrlein tvrdě bojoval vpředu a veterán di Grassi mu nedal ani chvíli pokoj. V posledním kole se téměř 40 000 fanoušků zúčastnilo nejdramatičtějšího závěru závodu Formule E, přičemž Wehrlein se držel do posledního, než mu po poslední zatáčce došla využitelná energie – což umožnilo di Grassimu předjet. Brazilec si tak připsal dost možná nejlepší vítězství v kariéře.