Mazda chce stavět elektromobily v Mexiku

Americký zákon o snižování inflace, který nabízí velkorysé pobídky pro výrobce, kteří vyrábějí elektromobily a baterie v Severní Americe, donutil mnoho společností přehodnotit své plány elektrifikace a přesunout své zaměření na severoamerickou výrobu.

Zdá se, že mezi tyto společnosti patří i japonská automobilka Mazda, i když její cesta elektrifikací teprve začíná. Generální ředitel Masahiro Moro nedávno řekl, že Mazda zvažuje lokalizovanou výrobu elektrických vozidel v Severní Americe přibližně od roku 2028.

Mazda se přiklání více pro budoucí továrny na elektromobily v Mexiku než k USA. V rozhovoru pro média Moro řekl, že severoamerická výroba EV pravděpodobně začne ve fázi 2028-2030 nového střednědobého obchodního plánu představeného v listopadu.

Plán počítá s vyčleněním 10,6 miliardy dolarů na elektrifikaci do roku 2030, s náběhem plného elektromobilu, který by měl začít od roku 2028. To je o něco později, než odhadoval předchozí generální ředitel Akira Marumoto v druhé polovině druhé fáze 2025-2027.

„Naším předpokladem pro severoamerickou výrobu elektromobilů je načasování třetí fáze,” řekl Moro podle Automotive News. Dodal, že Mazda plánuje různé varianty plně elektrických modelů.

Jedním typem bude elektromobil založený na stávající architektuře, která také pojme spalovací a hybridní pohonné jednotky, zatímco druhým bude vyhrazená platforma pro elektromobily. Oba budou představeny ve druhé fázi 2025-2027, ale očekává se, že výroba začne v Japonsku, řekl Moro.

Mazda má v současné době pouze dva výrobní závody v Severní Americe, montážní závod v Salamance v Mexiku, kde vyrábí Mazda2, Mazda3, CX-3 a CX-30, a závod společného podniku s Toyotou v Huntsville v Alabamě, kde CX -50 je vyroben crossover. Mazda dokáže v Huntsville vyrobit 150 000 vozidel ročně.

Na otázku, zda Mazda zvažuje stavbu elektromobilů v Alabamě, Moro odpověděl: „V tuto chvíli o tom neuvažujeme,“ dodal, že Mazda se musí také poradit se svým partnerem Toyota, než tam uvede elektromobil.

Místo toho automobilka zváží Mexiko. Moro poznamenal, že Mazda „neměla peníze“ na to, aby investovala do nové továrny jen na výrobu elektromobilů v Severní Americe.

Mazda očekává, že v roce 2030 budou elektromobily tvořit 25 až 40 procent jejích celosvětových prodejů. Společnost má v současnosti v prodeji pouze jedno čistě elektrické vozidlo, crossover MX-30.