Renault 5 je zpátky

Je tu elektrický čtyřdveřový hatchback, který oživuje ikonický štítek kdysi nalepený na nejprodávanějším autě ve Francii.

Vypadá téměř stejně jako koncept, který byl představen v roce 2021, což hodně vypovídá o důvěře Renaultu v jeho designové oddělení.

Zcela nový Renault 5 je založen na takzvané platformě AmpR Small, která byla dříve známá jako architektura CMF-B EV. Je určen pro elektromobily segmentu B a bude také základem pro nadcházející Renault 4.

5 bude k dispozici se dvěma bateriemi, obě využívají chemii nikl-mangan-kobalt (NMC). Základní balíček se může pochlubit kapacitou 40 kilowatthodin a nabízí dojezd WLTP až 300 kilometrů, zatímco větší varianta má 52 kWh a zvyšuje maximální odhadovaný dojezd na 400 km.

Renault říká, že větší baterie se skládá pouze ze čtyř velkých modulů se 46 články v každém modulu, zatímco menší sada má tři moduly, každý s 31 o něco většími články. Tento přístup se liší od přístupu použitého u hatchbacku Zoe, který se již nevyrábí, který využívá dvanáct menších modulů a pomáhá ušetřit přibližně 20 kilogramů hmotnosti. Velká baterie Renaultu 5 váží asi 280 kg a menší z nich váží 240 kg.

Když už mluvíme o hmotnosti, nový městský elektromobil má pouze 1 450 kg s 52kWh baterií, díky čemuž je lehký jako některá srovnatelná auta se spalovacím motorem.

Pokud jde o velikost, Renault 5 EV se nachází někde mezi hatchbacky Twingo a Clio, měří 3,92 metru na délku, 1,77 m na šířku a 1,5 m na výšku. Zavazadelník má objem 326 litrů.

5 má pohon pouze předních kol a nabízí tři možnosti výkonu: 70 kW (93 k), 90 kW (120 k) a 110 kW (147 k). První dva lze mít pouze v kombinaci se 40 kWh baterií, zatímco nejvýkonnější motor je dodáván pouze s větším, 52 kWh balením. Zrychlení z nuly na 62 mil za hodinu (0-100 kilometrů za hodinu) trvá podle Renaultu méně než osm sekund, pravděpodobně u nejvýkonnější verze.

Všechny verze lze dobíjet ze zdroje střídavého proudu až do 11 kW. Pokud jde o stejnosměrné rychlonabíjení, vůz pojme až 80 kW, je-li vybaven 90 kW, zatímco nejvyšší varianta pojme až 100 kW. Poměrně cool funkcí je indikátor nabíjení na kapotě.

Dvě nejvýkonnější verze Renaultu 5 jsou navíc standardně vybaveny funkcí Vehicle-to-load (V2L), což znamená, že majitelé mohou exportovat energii z vysokonapěťové baterie pro napájení věcí, jako jsou spotřebiče a nářadí. Maximální výkon je 3,7 kW.

Francouzský EV je také standardně dodáván s Plug & Charge, což znamená, že majitel nemusí přejíždět kartu pokaždé, když je potřeba auto dobít, a Vehicle-to-grid (V2L). To druhé znamená, že vůz lze použít k vstřikování energie zpět do sítě, když je to výhodné a cenově dostupné. První evropské trhy, kde budou moci majitelé Renaultu 5 tuto funkci využívat, budou letos Francie a Německo a v roce 2025 Spojené království.