Vandoorne: Investujete spoustu času do přípravy, ale v závodě to přijde vniveč

Stoffel Vandoorne skončil ve velmi vyrovnané sezoně na druhém místě, kam se dostal především díky premiérovému vítězství v závěrečném závodě v Berlíně. 

Belgičan dokazuje závod co závod své kvality, což mu nakonec vyneslo titul vice mistra. Na úřadujícího šampiona Antónia Félixe da Costu ztratil propastných 71 bodů. Jak hodnotí průběh sezony? “Shrňme si minulý rok ještě jedou: V Šampionátu jezdců jsem skončil druhý, ale to mohlo dokázat i dalších deset jezdců. Ztráta na první místo byla opravdu velká. Proto bylo naším prvním cílem ztrátu na lídra stáhnout. Nezáleželo na tom, na jaké pozici skončíme. Samozřejmě, že bych raději bojoval o šampionát, ale nejprve musíme zkusit sáhnout ztrátu a být konstantnější.”

Zatímco boj o titul byl v nedohlednu, tak boj o druhé místo byl napínavý až do posledních metrů šesté eprix na bývalém letišti Tempelhof. Nakonec mezi ním a pátým Oliverem Rowlandem bylo pouhé čtyři body. “Bylo to ohromné. Ukončit sezonu vítězstvím je vždycky nádherný pocit,” popisuje Vandoorne. “Tým si toto vítězství už nějakou dobu zasloužil. Podávali jsme dobré výkony, avšak nikdy jsme to úplně nedokázali. Když už jsme to konečně zvládli, dodalo to týmu a mě hodně sebedůvěry.”

Na závody se nedá pořádně připravit, jsou nepředvídatelné

Formule E je jedním z mála šampionátu, kde se dá velmi těžko před startem závodu odhadnout, jak to nakonec dopadne, proto i příprava před eprix je velmi náročná. Závodník se kromě řízení vozu musí také soustředit na spoustu strategických úkonů – jako například využívaní energie.

“Je to velmi náročné,” potvrzuje pilot Mercedesu v rozhovoru pro portál e-formel.de. “Technicky je to velmi náročný. Před závodním víkendem investujeme spoustu času do přípravy. Důvodem jsou jedinečné jednodenní podniky ve formuli E – proto trávíme tolik času před závodem v simulátoru. Snažíme se udělat co nejvíce práce před tím, než přijedeme na trať. Protože někdy je zkrátka příliš mnoho informací na zpracování na místě. Proto testujeme několik dní před tím na simulátoru. Pak spoustu informací a dat, které vidíme během jízdy na displeji, už známe.”

Příprava na závod zahrnuje také analyzování toho, jak na potenciální scénáře budou reagovat soupeři. Nicméně nikdy nic nejde naplánovat do toho nejmenšího detailu, neboť “koneckonců závod proběhne vždycky jinak. Nezáleží na tom, co jste naplánovali a kolik času jste vložili do přípravy. Na konec to nikdy neprobíhá tak, jak jste čekali.”

Důležitým elementem pro úspěch je také dobrá komunikace se závodními inženýry. “Je velmi důležitý, abyste si s inženýrem dobře rozuměli. Aby věděl, jak to jezdec myslí. Všechno se děje ve zlomku sekundy. Musíte při tom zůstat klidní, protože dostáváme tolik informací a musíme ho informovat o tom, co se děje, aby nám mohl dát správný feedback. To je ve formuli E nejdůležitější.”

Podle slov Vandoorna prošel se svým závodním inženýrem Mariusem “dobrým vývojem. Byla to naše první společná sezona a myslím si, že jsme si vybudovali dobrý vztah. Samozřejmě se musíme trochu poznat a zjistit, co ten druhý požaduje, ale rozhodně jsme udělali velmi dobré pokroky.”

“Jsme v dobré výchozí pozici.”

Co se týká nadcházejícího ročníku, tak tam je 28letý závodník optimistický: “Tuto formu musíme přenést i do nové sezony. Na to se velmi těším. Po náročné předsezónně za neobvyklých podmínek máme o rok více zkušeností a snad se nacházíme s naším novým autem v dobré výchozí pozici pro příští sezonu.”

Po zisku vice mistra je pochopitelně hladový po dalších úspěších, a to hlavně po boji o titul. Co očekává od sedmé sezony? “Druhé a třetí místo v hodnocení jezdců, respektive týmů zvyšují tlak na celý tým, aby tyto výsledky nadále zlepšoval. Ale musíme zůstat realističtí. Je to naše druhá sezona, a formule E je velmi vyrovnaný šampionát. V uplynulé sezoně jsme se museli vypořádat s neobvyklými podmínkami, které nám možná hrály nebo možná nehrály do karet při pravidelném boji o vítězství.”