Víkend review: Karty ve Formuli E jsou rozdány, trumfy drží Mercedes

První dvojzávod elektrických monopostů je za námi a můžeme začít předpovídat rozložení sil pro letošní ročník. Pomyslné karty jsou rozdány a slovy mariášníka nejsilnější list mají piloti stříbrného šípu. V Diríji ale Stoffel Vandoorne a hlavně Nyck de Vries hráli spíše betla…

Kvalifikace částečně potvrdily moje obavy a netradiční, až divoké pozice na roštu jsou minulostí. Na druhou stranu, být ve čtyřce nejrychlejších z jedenácti jezdců není navzdory tomu, že nyní je času na dobré kolo relativně dost (12 minut), nic předem daného. Samotné play off se souboji jeden proti jednomu na čisté ostré kolo je stále atraktivní a na městských tratích každá chyba může znamenat porážku. Ve vyrovnaném poli se ale dopředu prodrali piloti Mercedesu a celý paddock začal hovořit o dominanci jednoho týmu.

Tahle „hysterie“ podle mě ale nebyla ničím jiným než snahou de Vriese a Vandoorna rozhodit a v cíli sobotní jízdy Lucas di Grassi z Venturi dokonce vtipkoval, že Mercedes je na bedně rovněž:

„Máme jejich hnací ústrojí, takže tu jsou s námi. Měli by být za to rádi.“ Pravdou je, že tou dobou Brazilec ťal do živého – pakliže se v pátek Mercedes radoval ze zisku doublu, v sobotu po nemastném neslaném výkonu museli v Brixworthu hledat slova útěchy za sedmé a desáté místo. Bezproblémový ale nebyl ani první závod. Vandoorne jako jediný (minimálně z čela závodu) minul aktivaci útočného módu a kvůli tomu pustil první pozici de Vriesovi. Jako kdyby se mu snad ani nechtělo vyhrát… Nebýt za ním na trati jeho týmový kolega, viděli bychom zbytečnou ztrátu bodů, takto Mercedes suverénně vstoupil do sezóny.

Znovu se ale ukázalo, jak je pozice na trati důležitá, což ostatně demonstroval jeden z individuálně nejlépe připravených jezdců Jake Dennis. Pilot Andretti doplatil na vabank Andrého Lotterera, který se před něj za pomoci zbytečně vynaložené energie dostal, aby záhy spadnul mimo bodovanou desítku. Dennis tak ke konci závodu už neměl prostor na to napravit zaváhání ze startu, kdy pustil de Vriese před sebe. No, prostor… Mercedesy ostatním ujely o osm sekund, což je v kontextu série obrovský rozdíl. V čistém tempu se nicméně ukázalo, že Andretti, Venturi a překvapivě také Envision jedou s Mercedesy rovinu.

Nejvíc to asi vynikne při pohledu na výsledkový souhrn druhé jízdy. Nejen pozice pod šachovnicovou vlajkou, kdy de Vries promarnil pole position a po sérii tvrdých bojů s di Grassim a jeho týmovým kolegou Edoardem Mortarou ztratil „nit“ a záhy se z druhého místa ocitnul na desátém. V závodě loňskému šampionovi několikrát hlásili, že má méně energie než jeho soupeři, na což nejsme u Mercedesu zrovna zvyklí. Manévr víkendu předvedl Robin Frijns, který s menší zásobou energie zaskočil nic netušícího di Grassiho a zabránil doublu Venturi. Po závodě di Grassi přiznal, že v první chvíli ho ztráta pozice tolik nemrzela, protože si byl vědom svých energetických zásob, jenže hned poté na špinavé trati boural Alex Sims a vynucený výjezd safety caru se zvrhnul v neutralizaci zbytku závodu.

Ředitel Scott Elkins musel vysvětlovat zmatky ohledně výjezdu traktoru na trať a zbytečně dlouhý safety car, který místo očekávaných čtyř minut kroužil celých deset, až už nebyl prostor pro prodloužení závodu (každá minuta za zpomalovacím vozem nebo při plné žluté fázi znamenají 45 sekund navíc k trvání závodu, přidávat se ale smí jenom do 40. z 45 minut závodu) a po vypršení časomíry tak race control nezbylo, než smutně ohlásit poslední kolo, které se rovněž odjelo za Brunem Correiou. Portugalec se tak alespoň připomněl jako někdejší závodník a na posledních dvou a půl kilometrech, kdy už trať byla volná, pořádně protáhnul elektrické Porsche Taycan, nový safety car série.

Hlavním poraženým je Jaguar. Tým, který loni sahal po titulu mezi konstruktéry, je aktuálně šestý. Vede Venturi, které má v di Grassim a Mortarovi duo schopné vyhrá(va)t. Ostatně si na trati dali ukázkově přednost podle toho, kdo měl aktivovaný vyšší výkon. Pro mě je ale největší výhrou zjištění, že dva závody na téže trati den po sobě stále nejsou stejné a třeba takové Porsche bylo schopné v sobotu útočit na body oběma vozy. Za dva týdny v Mexiku ale nebude žádný prostor pro nápravu, na Autodromo Hermanos Rodríguez se pojede totiž jenom jeden závod.