Volkswagen odkládá rozhodnutí o čtvrté továrně na baterie

Volkswagen Group odkládá rozhodnutí o čtvrté továrně na baterie, protože nyní uvádí nižší než očekávanou poptávku po EV v Evropě, uvedl generální ředitel Oliver Blume.

„Na základě tržních podmínek, včetně pomalého náběhu trhu s BEV v Evropě, neexistuje v současné době žádný obchodní důvod pro rozhodování o dalších místech,” uvedl Blume v prohlášení, které agentuře Reuters poskytla dceřiná společnost Škoda.

Volkswagen rozhodnutí odložil již před rokem, když zvažoval umístění v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Společnost začátkem tohoto roku uvedla, že s rozhodováním nijak nespěchá.

Skupina Volkswagen v poslední době zvažuje umístění gigatovárny na baterie v České republice. Blume se tento týden setkal s českými představiteli, protože středoevropská země prosazovala investici. Zdálo se však, že setkání nepřineslo ovoce.

Čeští představitelé 1. listopadu uvedli, že si nemohou dovolit déle čekat na rozhodnutí a začnou navrhované místo pro továrnu na baterie VW nabízet dalším investorům.

„Pozemky pro tento projekt nemůžeme nadále držet,” řekl podle agentury Reuters na tiskové konferenci premiér Petr Fiala.

Poznamenal, že Česká republika se začne soustředit na další projekty. Podle ministra průmyslu Jozefa Sikely probíhají jednání s pěti investory, přičemž dva z nich jsou v podobném rozsahu jako plány VW.

 

Česká republika se snaží zajistit budoucnost svého automobilového sektoru, který je nezbytnou součástí její ekonomiky, protože globální automobilový průmysl se odklání od fosilních paliv.

Skupina Volkswagen již dříve oznámila plány na otevření šesti továren na baterie v Evropě do roku 2030 pod její dceřinou společností PowerCo. Později však plány změnila a přidala jeden v Severní Americe, aby využila štědré pobídky zákona o snižování inflace.

Automobilka již vybrala tři závody gigatovárny na baterie: Salzgitter, Německo; Valencie, Španělsko; a St. Thomas, Ontario, Kanada. Podle Blume mají tyto tři lokality výrobní potenciál až 200 GWh ročně.

Automobilka prorazila v závodě Salzgitter v loňském roce a očekává, že továrna bude uvedena do provozu v roce 2025. Stavební práce v závodě ve Valencii začaly v březnu tohoto roku, přičemž výroba by měla začít v roce 2026. Každý z evropských závodů bude mít roční kapacitu 40 GWh, přičemž španělská továrna rovněž nabízí potenciál pro budoucí expanzi na 60 GWh.

A nakonec, provoz závodu v Ontariu je naplánován na rok 2024, přičemž výroba by měla začít v roce 2027. Půjde o dosud největší oznámenou gigatovárnu Volkswagenu s roční kapacitou 90 GWh.

Evropa je největším trhem s elektromobily Volkswagen a tvoří více než 60 procent jeho celosvětového prodeje elektromobilů. Objednávky elektromobilů automobilky v Evropě klesly o 50 procent na 150 000 z 300 000 v loňském roce, uvedl nedávno finanční ředitel Arno Antlitz.

Oznámení, že Volkswagen odkládá svou čtvrtou továrnu na baterie, přichází poté, co několik světových výrobců automobilů, včetně Fordu a General Motors, odložilo své vlastní plány. Ford zpozdil výrobu baterií pro elektromobily ve druhém ze dvou závodů BlueOval SK v Hardin County v Kentucky, zatímco GM se vzdal cíle postavit 400 000 elektrických vozidel v USA od roku 2022 do poloviny roku 2024. Automobilka uvedla, že zpomaluje uvedení několika modelů EV, včetně Chevrolet Equinox EV, Chevrolet Silverado EV RST a GMC Sierra EV.

Toyota mezitím snížila své očekávání prodeje EV pro aktuální fiskální rok o 39 procent, ale zavázala se investovat dalších 8 miliard dolarů do svého závodu v Severní Karolíně na výrobu více baterií pro EV a PHEV.