ABB vyvíjí novou bezvodíkovou infrastrukturu pro nabíjení vozů Gen3

Ačkoliv na začátku příštího roku odstartuje teprve 7. sezona, tak se pracuje na vozech třetí generace pro 9. ročník seriálu, se kterou se vrátí zastávky v boxech během nichž budou monoposty dobíjeny. Titulární sponzor šampionátu ABB již nyní vyvíjí novou infrastrukturu pro nabíjení.

Do sezony 2018/19 byly povinné zastávky v boxech, během nichž museli piloti vyměňovat své monoposty. Avšak s nástupem vozů druhé generace byly pitstopy zrušené, neboť nové pohonné jednotky, které vyrábí McLaren Applied Technologies, již vydrží celou délku závodu.

V sedmé sezoně pak měly přijít na scénu monoposty Gen3, ale kvůli pandemii koronaviru byla jejich premiéra odsunuta o dva roky. Spolu s novými vozy je plánován návrat pitstopů. Závodníci ale budou mít nadále k dispozici pouze jednu formuli, která bude v garáži napojena půl minuty, během níž se baterie dobije o 10 kilowatt.

Vedoucí oddělení elektrifikace společnosti ABB Tarak Mehta na tiskové online konferenci řekl: “Nabíječky Gen3 budou jedinečné v tom, že budeme nabíjet 80 kilowatty namísto běžných 50 nebo 53 kW, což je běžné. Bude možné nabíjet dva vozy naráz. Takže budeme moci auta na závod připravit za krátký čas. Také to posune hranice toho, kolik energie budeme moci do auta vložit. Spolupracujeme s technickými experty FIA a formule E, abychom zjistili, jaká úroveň výkonu bude dobrá.”

“Prvním krokem je, zjistit výkon baterie a maximální rychlost nabíjení. Tyto nabíječky budou mít zajisté velmi specificky vyvíjené komponenty, které jsou přesně přizpůsobeny baterii Gen3.”

Mehta je přesvědčený, že jejich inovace bude možné aplikovat i do vozů pro běžné užití. “Když dneska elektroauto zapojíte, trvá to 15 – 30 sekund, než se vůbec začne nabíjet. Tak dlouho to trvá, než proběhnou odpovídající protokoly.”

“Když každé nabíjení bude trvat pouze dvě namísto průměrných 20 sekund a znásobí se to 14 000 nabíjecími stanicemi ABB po celém světě, pak se zvýší dostupnost nabíjecích stanic. Je to dobrý příklad pozitivního vedlejšího efektu závodění, kde nemůžete čekat dlouho, ale musí to být rychlé. To pak můžeme masově využít.”

Potvrzeno: V 9. sezoně se vrátí zastávky v boxech s rychlonabíjením

Bude usnadněna logistika vybavení

Ve formuli E bude mít zavedení rychlonabíječek důležitou roli především z hlediska logistiky.  “Skrze to, že budeme nabíjet dvě auta jednou nabíječkou, zvýšíme udržitelnost. Značně to zredukuje objem a váhu, což bude mít dopad na posílání a transport vybavení. Přináší to s sebou více inovací než jenom technické nabíjení vozů,” zdůrazňuje šéf formule E Jamie Reigle.

Mehta vyvrací spekulace, které hovořili o tom, že k nabíjení by měl být využíván vodík, stejně jako tomu bude u nové závodní série SUV Extreme E. “Vzhledem k potřebě elektřiny a infrastruktury, kterou máme běžně k dispozici, nepotřebujeme vodík jako zdroj energie. Získáváme ho z elektrické sítě. Téměř v každém městě, ve kterém závodíme, máme dobrý přístup. To je ta nejlepší a nejefektivnější cesta, jak získat elektřinu.”