Potvrzeno: V 9. sezoně se vrátí zastávky v boxech s rychlonabíjením

Již v létě se začalo spekulovat, že by se s vozy třetí generace mohly vrátit zastávaky v boxech. Technická pravidla doznají poměrně razantních změn. Auta budou rychlejší a baterie budou menší a lehčí.

Nyní dle slov jednoho ze zástupců Mezinárodní automobilové federace se opravdu v sezoně 2022/23 zastávky v boxech vrátí. Ovšem zatímco v předchozích sezonách jezdci své monoposty měnili, tak od devátého ročníku by tyto pitstopy sloužili pouze k dobití baterie přes rychlonabíječku. Kromě toho bude možno rekuperovat přes přední nápravu. Při brždění by tak mělo proudit do batierie více energie.

Vrátí se s vozy třetí generace zastávky v boxech?

Počítá se s tím, že by piloti měli u svých mechaniků strávit okolo 30 sekund. Ačkoliv existuje již mnoho řešení, mezi která patří i bezdrátové nabíjení pomocí indukce, tak se zpočátku bude nabíjet přes kabel.

“Je to výzva, neboť délka závodu by měla být méně než jedna hodina. Delší být nemůže. Takže když budete nabíjet, musí to být velmi rychlé.,” vysvětluje prezident komise FIA pro “Electric a New Energy Championship” Burkhard Göschel, jehož slova cituje portál e-formel.de.

“Baterii nemůžeme plně nabít, takže to musí trvat jen pár sekund, nikoliv minut, což znamená, že výkon nabíjení musí být velmi vysoký. Musíme se s tím vypořádat, protože to silně ovlivňuje technologii a chemii baterie. Procesy na elektrodách jsou obvykle pomalé. Když z toho vycházíte, pak se musíte postarat o chemické procesy elektrod.”

Nicméně má to stále háček: při nabíjení pod extrémně vysokým napětím mezi 800 až 1000 voltů by mohlo docházet k přehřívání baterie a tudíž i ke zkrácení její životnosti.

Göschel si uvědomuje, že koncenpt rychlonabíjení musí být precizní, aby se předešlo problémům se spolehlivostí. Při hledání toho nejlepšího řešení zacházejí do extrémů. Musí především zajistit to, aby baterie vydržela celou sezonu.

“Chceme se ubírat tímto směrem, protože je to ze sportovního hlediska zajímavé. Ale je to zajímavé i z technické stránky, protože každý chce zkrátit čas nabíjení. Může se stát, že uděláme krok vpřed, abychom to vylepšili,” dodal Göschel.